Goed nieuws uit Frankrijk. Recentelijk hebben diverse grote Franse bedrijven besloten om zich te distantiëren van de bloedige stierengevechten. Dit zijn hele belangrijke ontwikkelingen, want de stierenvechtsector is steeds afhankelijker van subsidies én sponsoring van bedrijven om te kunnen overleven. Door de jarenlang dalende interesse vanuit het publiek is de sector niet meer lucratief.
Het Comité Anti Stierenvechten (CAS International) publiceerde recentelijk de namen van de Franse bedrijven die afstand hebben genomen van het stierenvechten.
Novotel
De bekende Franse hotelketen Novotel heeft besloten zich niet langer te associëren met de stierenvechtsector. Novotel heeft meer dan 400 hotels en resorts in 60 landen met een 4-sterrenclassificatie.
Half september vond er in Nîmes een vergadering plaats van de stierenvechtvereniging Antonio Ordòñez – Nîmes in het Novotel Atria Nîmes Centre. De vergadering ging over de toekomst van de novillada, een soort stierengevecht meer jonge stieren. Ook zou er een belangrijke novillada plaatsvinden in de Franse stad, op 16 september. Het logo van Novotel was het zien op de affiche.
Franse collega’s van CAS International namen contact op met het hoofdkantoor van Novotel. Zij deelden hun mee dat er geen samenwerkingsverband was aangegaan met de stierenvechtvereniging en dat het logo zonder hun medeweten was gebruikt. Novotel heeft uitdrukkelijk verzocht om verwijdering van hun logo en de afbeeldingen waarin het voorkomt. Dit is nog niet gedaan door de vereniging. Maar het is een zeer positieve stap dat een gerenommeerd hotel als Novotel zich zo duidelijk distantieert van deze wrede sector.
Banque de Suez
De Franse collega’s van CAS namen ook contact op met de internationale bank Banque de Suez. Deze bank was vroeger partner van de stierenvechtarena van de Franse stad Béziers, die gebruikt wordt voor stierengevechten en novilladas. Banque de Suez liet de Franse organisaties recentelijk weten dat zij niet langer de stierengevechten zullen sponsoren. Geweldig nieuws!
In de tussentijd heeft Banque de Suez geëist dat zijn logo verwijderd wordt van de stierenvechtarena.
Crédit Agricole
En ook de centrale bank Crédit Agricole heeft afstand genomen van het stierenvechten. Weer een grote overwinning voor de stieren! Franse dierenwelzijnsorganisaties namen contact op met de bank over het stierenvechten. Crédit Agricole is de grootste Franse financiële onderneming en de tweede grootste financiële onderneming in Europa.
De organisaties vertellen dat de mensen van Crédit Agricole met wie ze spraken zeer sympathiek waren en erg snel op hun verzoek reageerden.
“Met grote eer hebben zij ons meegedeeld dat zij zich distantiëren van het Spaanse stierenvechten en de wreedheid die de dieren tijdens deze spektakels wordt aangedaan.”
Dit is niet de eerste keer dat organisatoren van stierengevechten en arena’s vroegere sponsorschappen bekendmaken die niet langer actueel zijn. Hiermee proberen ze andere bedrijven aan te moedigen om ook sponsor te worden. De stierenvechtsector is wanhopig op zoek naar nieuwe partners, omdat steeds meer bedrijven zich niet langer willen associëren met dierenmishandeling. Het stierenvechten geeft een slecht imago aan bedrijven, want de afkeer vanuit de samenleving groeit gestaag door.
De Franse dierenwelzijnsorganisaties ontvingen een brief van Crédit Agricole. We delen een gedeelte van de inhoud van de brief, omdat het illustratief is voor de werkwijze van de stierenvechtsector: het klemzetten van bedrijven door – zonder toestemming – hun logo’s te gebruiken.
“Naar aanleiding van uw e-mail van 20/08/2021, waarin u melding maakt van de aanwezigheid van ons logo op de websites van Toros en Garlin en Pentecôtavic, willen wij u mededelen dat dit ons verbaast, omdat wij de twee genoemde verenigingen niet langer sponsoren.
Het is voor ons moeilijk om alle organisatoren van evenementen in onze streek perfect in de gaten te houden wat het gebruik van ons logo betreft. Daarom hebben wij, zodra wij van deze informatie op de hoogte waren, onmiddellijk geëist dat de betrokken partijen ons van de lijst van partners zouden schrappen.
Deze intrekking is van kracht sinds 03/09/2021 en wij verzekeren u dat wij waakzaam zullen blijven om ervoor te zorgen dat deze storingen zich niet herhalen.”
Groupama
In augustus behaalden Franse collega’s van CAS International een ander belangrijk succes. De verzekeringsmaatschappij Groupama wil niet langer geassocieerd worden met het stierenvechten.
Een of meer leden van twee plaatselijke agentschappen in het zuiden van Frankrijk hadden de vrijheid genomen het stierengevecht te sponsoren. Maar nog erger is dat zij zonder toestemming een novillada hebben laten organiseren die de naam draagt van de verzekeringsmaatschappij: de trofee van de chaquetilla d’or Groupama.
Tijdens de novillada zouden meerdere jonge stieren gedood worden. Franse organisaties namen contact op met Groupama, die hen schriftelijk informeerde welke steun dan ook aan het stierengevecht van de hand te wijzen.
Hiermee is bevestigd dat de stierenvechtsector niet langer van Groupama kan profiteren om deze bloedige spektakels te financieren of te organiseren.
MMA
En ook verzekeringsmaatschappij MMA heeft zich gedistancieerd van het sierenvechten. Ook hun naam werd ongevraagd gekoppeld aan stieregevechten. De betrokken Franse organisatie ontving deze brief van MMA:
“Geachte mevrouw, meneer,
Dank u dat u ons op de hoogte hebt gebracht van deze sponsoring waarvan wij niet op de hoogte waren. Dit initiatief komt van een van onze agentschappen die ons niet eerder om advies had gevraagd.
Wij willen verklaren dat MMA geen steun verleent aan dit soort evenementen, die op geen enkele wijze de waarden van ons merk en ons netwerk van agenten weerspiegelen.
MMA steunt geen evenementen die dierenleed veroorzaken (stierengevechten, novilladas, enz.) of het aanleren van stierengevechten aan jonge kinderen en adolescenten.
Zodra u dit meldde, namen wij contact op met onze agent, die onmiddellijk een einde maakte aan deze sponsoring. Onze agent heeft ook toegezegd zijn steun aan dit evenement niet te verlengen.
Met vriendelijke groet”.
Oprichter Ecocirque is tegen stierenvechten
Niet alleen bovengenoemde bedrijven hebben zich recentelijk uitgesproken tegen het stierenvechten, ook bekende personen deden dat. André-Joseph Bouglione ondertekende het manifest van de organisatie FLAC tegen het stierenvechten. Hij is de oprichter van een 100 procent humane Ecocirque – een circus waar geen dieren worden ingezet en alles ecologisch verantwoord is.
Excellente nouvelle : L'ancien dompteur André-Joseph Bouglione a créé un écocirque sans animaux ! Pour les animaux, dit-il, "la cage, c’est leur prison à perpétuité !" #CirquesSansAnimaux pic.twitter.com/vzB8wHc3A6
— La Cause Animale (@1AmiDesAnimaux) July 9, 2018
Het starten van de Ecocirque kreeg enkele jaren geleden veel publiciteit, toen Bouglione aankondigde geen wilde of andere dieren meer te zullen gebruiken. Deze aankondiging werd ondersteund door de uitgave van een boek, getiteld “Contre l’exploitation animale” waarin hij zijn memoires deelt en zijn aanpak beschrijft. Dit is een werk dat hij samen met Roger Lahana, secretaris van FLAC, heeft geschreven. Het beschrijft zijn uitzonderlijke en inspirerende reis: van voormalig tijgertemmer tot oprichter van het eerste Franse circus zonder dieren.
Tijdens de voorbereiding van dit boek had hij Roger Lahana al toevertrouwd dat hij een diepe afkeer had voor de wreedheid van het stierenvechten. Er moest alleen nog een gelegenheid worden gevonden om het manifest van FLAC te ondertekenen. Dat gebeurde uiteindelijk bij de première van de Ecocirque op 11 september in Montpellier. De première was een groot succes en trok veel media-aandacht in Frankrijk.
André-Joseph Bouglione a signé le manifeste de la @FLACinfos lors de la première de @Ecocirque à Montpellierhttps://t.co/bvVC8yLQRo @NathalieDehan @PucesLapin pic.twitter.com/xx1wEFRSCq
— No Corrida (@no_corrida) September 13, 2021
81 procent Fransen tegen stierenvechten
Het is schandalig hoe de stierenvechtsector keer op keer te werk gaat: ongevraagd het logo gebruiken van gerenommeerde bedrijven om nieuwe sponsors aan te trekken. Gelukkig dat deze bedrijven afstand namen van de bloedige stierengevechten nadat Franse dierenwelzijnsorganisaties ze hierover contacteerden. De weerstand tegen het doden van dieren voor vermaak groeit in alle lagen van de Franse samenleving.
Volgens de Franse organisatie Alliance Anticorrida is 81 procent van de Fransen tegen het stierengevechten waarbij een stier ter dood wordt gebracht. 76 procent is van mening dat er een alternatief zonder bloed moet komen. Daarnaast vindt vier van elke vijf Fransen dat het stierenvechten geen geschikte spektakel is voor minderjarigen. En van iedere 10 Fransen keurt 8 het stierengevechten af, omdat ze dierenleed veroorzaken.
Bron:
- Persbericht Comité Anti Stierenvechten (CAS International)