Wakker Dier wijst vandaag met de advertentie ‘Het moet niet gekker worden’ in landelijke kranten op de absurditeit van het supermarktsysteem, waarin zelfs maïs het in de race naar de laagste prijs aflegt tegen kip. “We zijn het gesol van Albert Heijn met zijn AH kip zat”, zegt Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie.
De advertentie verschijnt vandaag in NRC Next, NRC Handelsblad en Het Parool; zaterdag zal de advertentie ook verschijnen in Volkskrant Magazine en Parool’s PS van de Week. Hilhorst:
“Met de advertentie willen we mensen aan het denken zetten. Hoe gek is het dat een dier goedkoper is dan een plant? Dat supermarkten kippen afwaarderen tot een waardeloos product?”
Rotleven AH kip
Van alle supermarkten zorgt Albert Heijn als marktleider het slechtst voor zijn kippen. Als grootste kipverkoper kiest de multinational enkel voor eigen gewin. Hilhorst:
“De AH kippen hebben een rotleven: door de hoge dichtheid raken ze gestrest, lopen ze over elkaar heen en verwonden ze elkaar.”
Beter Leven keurmerk
Het overgrote deel van de kipproducten in de supermarkten voldoet nog niet aan het één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Voor deze keurmerkloze kip hanteert Albert Heijn de slechtste welzijnseisen. De AH kip leeft met zestien kippen per vierkante meter – in een overvolle stal en zónder daglicht. Wakker Dier wil dat Albert Heijn zo snel mogelijk omschakelt naar kippen die voldoen aan ten minste één Beter Leven-ster.
Bron:
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?