Gisteren heeft de provincie Noord-Holland wederom ontheffing verleend voor het vangen en vergassen van duizenden ganzen in een straal van 20 kilometer rond Schiphol.
Ondanks dat al jaren bekend is dat het minder aantrekkelijk maken van landbouwgronden de enige manier is om de ganzenpopulatie rond Schiphol te verminderen, wordt er toch jaar na jaar een vergunning afgegeven om de dieren op grote schaal te vangen en te vergassen.
Over ongeveer een maand breekt de kwetsbare periode voor de ganzen aan. De dieren gaan dan in de rui en kunnen dan niet vliegen. Sinds 2008 is dat het teken voor de start van een inmiddels jaarlijks terugkerende massaslachting onder de ganzen, in het kader van de zogenaamde vliegveiligheid rond luchthaven Schiphol.
Begin maart gaf de Amsterdamse wethouder van dierenwelzijn, Erik Verburg, nog toe dat er jarenlang zonder enige reden ganzen zijn vergast in Waterland. De ganzen in Landelijk Noord zijn het vliegverkeer van Schiphol al helemaal niet tot last. PiepVandaag.nl deed al in 2012 ter plekke verslag van de vergassing door Duke Faunabeheer in Waterland en schakelde destijds ook de politie in.
De vraag is nu wat de gemeente Amsterdam met nieuwe informatie informatie gaat doen. De provincie heeft zich er klaarblijkelijk niets van aangetrokken, gezien de vergunning wederom is verleend.
Piepvandaag.nl maakte samen met RTV Noord-Holland een korte documentaire over de zogenaamde ganzenproblematiek en de veiligheid rond Schiphol.
De taskforce Jachtmisstanden schreef een uitgebreide notitie over de ganzenproblematiek, ‘De waarheid over Schiphol en het ganzenprobleem’ en verstuurde deze de afgelopen weken naar belanghebbenden, waaronder alle fracties in de Tweede Kamer.
Bron: NU.nl ©PiepVandaag.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
22 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Dus het “superieure ” ras heeft weer gesproken, er komt ieder jaar een massaslachting………..vangen en vergassen……..
Nee beste Monique, het ‘superieure ras’ bestaat in mijn ogen niet.
Maar wat als als er straks een vliegramp gebeurd en er vallen honderden doden waaronder zich ook dierbaren van van u bevinden?
Het ganzenprobleem had nooit zo groot hoeven te worden als er op tijd had kunnen worden ingegrepen.
In de jaren 60 van de vorige eeuw was de gans als broedvogel in Nederland bijna uitgestorven.
Volgens de dierenbeschermingsorganisaties was dit het gevolg van overbejaging.
Als we aannemen dat dit de oorzaak is dan was met een goed beheersplan de ganzenpopulatie binnen aanvaardbare aantallen gebleven.
Om nog maar een keer gebruik te maken van uw termen, heeft het ‘superieure ras’ er dus voor gekozen dat de ganzen zich de afgelopen 15 jaar ongehinderd konden voortplanten waardoor er nu door dat zelfde ‘superieure ras’ massaslachtingen onder de ganzen moet worden uitgevoerd.
Misschien is onderstaande link de moeite waard om te lezen.
Dit zijn mensen uit de praktijk.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airports/Ganzen_blijven_een_groot_gevaar_op_Schiphol
Tsja, ik kan ook artikelen opzoeken die de andere kant belichten maar daar schieten die ganzen nog steeds niks mee op………
Men moet die weilanden in de omgeving van Schiphol zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor ganzen !
Beste Monique,
De weilanden rondom Schiphol zijn of langdurig gepacht of eigendom van boeren.
En die boeren runnen daar al jaren hun bedrijf.
Hoe zou u het vinden als u uw woonplek uw werk en daarmee ook uw inkomen ontnomen wordt?
Het gaar trouwens al aardig die kant op.
Zie onderstaande link en neem de moeite even om naar het videofragment te kijken.
http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Foto-Video/2014/5/Koeienboer-geen-ganzenboer-1518291W/
Ik heb het filmpje gekeken ( heftige reacties trouwens )……..ik snap natuurlijk best dat de ganzen een plaag zijn voor boeren, die hebben het op dit moment ook moeilijk.
Waar het mij om gaat is, dat er nu ieder jaar een massaslachting nodig is om er van af te komen, die ganzen volgen gewoon hun instinct en dat word op deze manier op een presenteerblaadje aangereikt.
Het zou toch mooi zijn als er een diervriendelijke oplossing zou zijn/komen.
Misschien het onderzoek afwachten van de robotvogel of wellicht drones inzetten…..
Beste Monique, met verjagen wordt het probleem niet opgelost maar verplaatst
Dit is ondertussen al jarenlang geprobeerd en heeft alleen maar meer ganzen opgeleverd.
Beste Lodewijk,
Het is interessant dat het belang van de boeren blijkbaar zwaarder weegt dan de veiligheid rond Schiphol. Als er morgen een vliegtuig naar beneden komt omdat er een gans in de motor vliegt dan is de overheid daar direct verantwoordelijk voor.
Beste Karen,
Als er morgen een vliegtuig naar beneden komt omdat er een gans in de motor vliegt dan zijn er heel veel families en gezinnen voor altijd ontwricht.
Hebt u daar wel eens bij stil gestaan.
Door de verantwoording bij de overheid neerleggen maakt u zich er wel heel gemakkelijk van af.
Maar als diezelfde overheid beslist dat er ingegrepen gaat worden in de omvang van de ganzenpopulatie gaan jullie lopen piepen.
Het is dus blijkbaar nog belangrijker dat het belang van de ganzen zwaarder weegt dan de veiligheid rond Schiphol en het belang van de boeren.
Beste Lodewijk,
Lees de notitie waarnaar onderaan dit artikel wordt verwezen. De conclusies zijn duidelijk. Als er geen voedsel is voor ganzen rond Schiphol, dan komen daar geen ganzen. Dit betekent dat de oogstresten gedegen dienen te worden ondergeploegd en dat de Staat, die de eigenaar is van de gebieden rond Schiphol, de teelt van graan, aardappelen en suikerbieten moet verbieden. Onder druk van de boerenlobby wordt dit advies telkenmale genegeerd. Wel wordt toegestaan dat jagers overdag ongelimiteerd ganzen afschieten, wat tot gevolg heeft dat de dieren hun gewoonten veranderen en ’s nachts gaan fourageren, daarmee in feite het risico voor de luchtvaart vergrotend. Vernietiging van duizenden dieren is geen oplossing. Hun plaatsen worden ingenomen door nieuwe ganzen, zolang er Schiphol een tafeltje-dekje voor ganzen blijft. Kortom, stop met dit idiote en wrede beleid en bescherm onze kostbare natuur, in plaats van haar te vernietigen.
Beste Marian,
Ook u wil ik graag een kans bieden om het ganzenprobleem diervriendelijk op te lossen.
U bent van harte welkom op mijn bedrijf om die lieve ganzenkuikentjes van mijn gewassen af te houden.
Ik heb een perceel suikerbieten en een perceel vezelhennep met flinke ganzenschade.
Vlaggen, linten, vogelverschrikkers en een knalapparaat hoeft u niet mee te nemen want die heb ik al voor u geplaatst, maar na een paar dagen zijn de ganzen er aan gewend en komen ze gewoon weer op mijn akkers om de boel kaal te vreten.
Dit lijkt mij toch een mooie uitdaging voor u.
U overtuigd hier niet alleen de gehele Nederlandse bevolking mee maar u maakt hier ook de ganzen en mijn heel blij mee.
Ik zorg voor koffie en broodjes en de tent of caravan kunt u de komende maanden gratis op mijn erf plaatsen.
Sanitaire voorzieningen zijn voor u en uw medestanders in de bedrijfsruimte eveneens gratis te gebruiken.
Laat maar weten wanneer het gelegen komt dan spreken we een ontmoetingsplaats en tijd af.
Ik verheug mij er op u te ontmoeten.
Laten we nu eens stoppen met het vermoorden van ganzen , waarom toch weer vergassen terwijl er mensen zijn die robotvogels hebben ontwikkeld, gebruik ze dan ook provincie Noord Holland, en laat duke beheer daar eens mee gaan beginnen i.p.v vergassen van de ganzen
Wat bizar toch weer. Hoe krom denken verantwoordelijken toch iedere keer weer terwijl er heel eenvoudige oplossingen zijn. Waarom wordt er toch steeds weer opnieuw gekozen om een probleem hardnekkig in stand te houden en het ten koste van veel geld en heel veel intens dierenleed tijdelijk te onderdrukken? Wij noemen ons een “Beschaafd Land”.
Beste Jeroen,
Wat zijn volgens u de beste eenvoudige oplossingen?
Waarom in hemelsnaam, de meeste ganzen zijn toch alleen maar op doorreis door Nederland ?
Beste Monique,
Deze ganzen zijn z.g.n. standganzen en die blijven het hele jaar door in Nederland.
De meesten hebben nu kuikens en daarom worden het er steeds meer.
Uit onderzoek is aangetoond, dat de massaslachting in voorgaande jaren, geen effect heeft gehad op de vliegveiligheid…………….dus………??
Ik heb net een berichtje in De Telegraaf zitten lezen, ze kunnen een robotvogel inzetten tegen de ganzen, het is het proberen waard toch ?
Deze robotvogel kan, in tegenstelling tot een echte roofvogel, hele dagen ingezet worden !
Ja hoor, ‘ze’ kunnen dit, ‘ze’ kunnen dat.
En wie mag zich daar voor inzetten en wie moet dat gaan betalen?
Doet u zelf ook wat aan een diervriendelijke oplossing voor het ganzenprobleem, behalve roepen vanaf de zijlijn?
U schrijft verder dat onderzoek heeft aangetoond, dat de massaslachting in voorgaande jaren, geen effect heeft gehad op de vliegveiligheid.
Wie was de opdrachtgever van dit onderzoek en wie heeft dat onderzoek uitgevoerd?
Staat in dat onderzoek ook beschreven hoe groot de populatie ganzen was geweest als er de afgelopen jaren niets aan was gedaan?
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat alleen de ganzenpopulatie rond Schiphol stabiel blijft terwijl ze in geheel Nederland steeds grotere vormen aan neemt.
Kijk eens bij “gerelateerde artikelen “, daar kun je de antwoorden vinden op al je vragen.
Het is niet zo moeilijk………
Eenvoudige oplossingen zijn er voor dit megaprobleem echt niet. Ik hoor ze niet: landbouwgronden onaantrekkelijk maken leidt alleen maar naar het verplaatsen van de overlast. Praat eens met boeren in Beemster of Waterland. De schade is enorm en de vergoedingen staan op de tocht. Het echte probleem is dat velen dieren volledig gelijkschakelen met de mens. Daarom spreken ze over genocide op ganzen. Zo’n term is een slag in het gezicht van Joden.
Zo gauw er een vliegtuig neerstort, dan is er draagvlak voor het doden van deze dieren
Zelfs na een tweede Bijlmerramp blijven er mensen die nog steeds de kop in het zand zullen steken.