Een vrachtschip met bijna 6.000 koeien en 43 bemanningsleden is verdwenen voor de kust van Japan toen het kapseisde tijdens een tyfoon. Het schip was sinds 14 augustus vanuit Nieuw-Zeeland op weg naar China en stuurde een noodsignaal uit vanuit de Oost-Chinese Zee. Van de bemanningsleden, afkomstig uit de Filipijnen, Nieuw-Zeeland en Australië, is er tot nu toe slechts één door de Japanse kustwacht gered. De kans op verdere overlevenden is nu vrijwel nihil.
Lange reis
Het in Panama geregistreerde vrachtschip, rond de 140 meter lang, zou een motor verloren zijn toen het in de storm terechtkwam. De Japanse kustwacht werd ingezet met meerdere reddingsboten, helikopters en vliegtuigen. De Tyfoon, Maysak genaamd, verzwakte later tot een tropische storm toen het richting Noord-Korea trok. De koeien aan boord waren waarschijnlijk drachtig en hadden niet op zee mogen zijn, volgens Marianne Macdonald, campagnemanager van SAFE, een in Nieuw-Zeeland gevestigde dierenwelzijnsgroep. Volgens trackingwebsite VesselFinder.com, toont een foto van het schip ligplaatsen voor vee die hoog op het dek zijn gestapeld, zoals kamers op een luxe cruiseschip.
Ship carrying 43 crew members and almost 6,000 cattle missing in typhoon off Japanhttps://t.co/vePzSQFISf #LivestockCarrier #JapanCoastGuard #sinking #missing #GulfLivestock1 pic.twitter.com/AL2LYsx1Gv
— VesselFinder (@VesselFinder) September 3, 2020
Flinke winsten
Het nieuws volgt een eerder ongeval in november, toen een vrachtschip in de Zwarte Zee bij Roemenië, op weg naar Saoedi-Arabië, omsloeg. Toen overleefden maar weinig van de bijna 15.000 schapen die aan boord vastzaten. Elk jaar worden miljoenen runderen en schapen verscheept, wat voor vleesproducenten in landen als Australië en Nieuw-Zeeland, Zuid-Amerika en Europa flinke winsten zorgt. In 2017 werden bijna 2 miljard dieren geëxporteerd in een handel ter waarde van $ 21 miljard, waarvan een aanzienlijk deel over zee reisde. Maar, volgens experts zoals het Australische bedrijf Wellard, een van ’s werelds grootste vee-exporteurs, zijn het meestal oude, omgebouwde vracht- of autoschepen die hiervoor worden gebruikt. Het gebruik van deze schepen zou de standaard van de hele industrie naar beneden brengen. Ook kunnen ze niet voldoen aan de normen voor dierenwelzijn.
Veel risico’s
De meest voorkomende gezondheidsrisico’s voor dieren, die wel zes weken aanhoudend op zee leven, zijn vermoeidheid, hittestress, te dicht op elkaar zitten en aanverwante verwondingen, plus de verspreiding van ziekten. Ook is de regelgeving van dit soort vervoer niet op peil, en worden de regels gemakkelijk overtreden, zeggen experts. Lynn Simpson, een voormalig dierenarts op exportschepen voor vee, is getuige geweest van vee dat wekenlang op harde vloeren moest staan; dieren die stervend, ziek en gewond waren. Ook heeft ze gezien hoe schapen ‘letterlijk van binnenuit kookten.’ Sommige dieren worden wel 40 dagen op dekken gehouden op harde vloeren van beton en metaal.
Én 6000 dieren. – Schip vergaat met 42 bemanningsleden in orkaan bij Japan | NOS #veetransport #StopLiveExport https://t.co/ahlmBcr5hD
— Eyes on Animals (@Eyes_on_Animals) September 3, 2020
Grote getallen
Sterftecijfers bij de export van vee zijn grotendeels niet beschikbaar, aangezien de meeste landen, afgezien van Australië en Nieuw-Zeeland, niet vereisen dat ze openbaar worden gerapporteerd. Maar volgens Simpson vervoerden de schepen waar zij 10 jaar geleden op werkte 10.000 runderen voor 20-daagse reizen. Toen ze uit Zuid-Amerika reisden, hoorde ze dat dezelfde schepen 14.000 stuks vee zouden hebben en er 300 à 500 dieren doodgingen tijdens een reis. Ook het Nederlandse bedrijf Vroon zou volgens The Guardian met een vloot van 13 speciaal gebouwde schepen, waarvan ongeveer de helft meer dan 4.600 stuks vee kunnen vervoeren, bekend staan als een van ’s werelds grootste onafhankelijke zee-vervoerders.
😢Export of 'livestock' for slaughter prohibited in #NewZealand, but individual consignments approved on 'case-by-case basis'. Transports of breeding stock allowed.
Begs question why were these cattle being transported on this ill-fated ship? https://t.co/8KBizmMhw6
— Dr Jo Swabe 💙💛 (@joswabe) September 3, 2020
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Femke van Iperen
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Verschrikkelijk… Jammer dat deze grote ramp zo weinig aandacht krijgt in de (sociale) media. Maar mss komt dat nog? De ramp met de 14.000 schapen eind vorig jaar in Roemenië kon je bv. niet over het hoofd zien, zoveel is daar over gepost.
Mag ik dan hier de aandacht vestigen op de actie van SAFE for Animals, een dierenrechten organisatie in Nieuw-Zeeland, die een email actie is gestart om de verantwoordelijke ministers aan te sporen om het tijdelijke verbod op zee-transporten permanent te maken: https://safe.org.nz/take-action/demand-ban-live-export/