Eyes on Animals heeft alles in het werk gesteld om minstens 250 – veelal drachtige – geiten uit Nederland te helpen die dagenlang waren opgesloten in twee vrachtwagens aan de EU-grens tussen Bulgarije en Turkije. Het transport werd door de Turkse autoriteiten tegengehouden omdat er onduidelijkheden waren over de gezondheidsdocumenten en er niet goed is gelet op de exacte importeisen die Turkije stelt. Door bemiddeling heeft Turkije de trucks inmiddels doorgelaten. Maar de arme geiten zijn 130 uur op transport geweest: van IJsselstein in Nederland naar Turkije, nabij Ankara. Het zoveelste voorbeeld van de vreselijke lange-afstandsveehandel.
Eyes on Animals-directeur Lesley Moffat:
“Eyes on Animals heeft de Nederlandse politiek en vee-industrie en de NVWA al vele malen gewaarschuwd dat lange-afstandstransporten van kwetsbare, levende dieren onverantwoord zijn. Vooral aan de EU-grensovergang van Bulgarije naar Turkije ontstaat extra veel dierenleed door lange wachttijden, wisselende importeisen, extreme weersomstandigheden en tekort aan water en voedsel. In deze grensstreek zijn al vele dieren doodgegaan in hun veewagen. Het huidige beleid van Nederland om juist in te zetten op méér export van levend vee naar verre landen is ethisch onaanvaardbaar.”
‘NVWA moet onderzoek instellen’
Eyes on Animals controleert sinds 2011 samen met zusterorganisatie Animal Welfare Foundation regelmatig lange-afstandstransporten die vanuit EU-landen naar Turkije en verder gelegen landen rijden. Eyes on Animals kreeg een tip dat een transport weliswaar de Bulgaarse EU-grenspost Kapitain Andreevo had mogen passeren maandagochtend 2 februari om 9.00 uur maar vervolgens het niemandsland tussen de Bulgaarse en Turkse grenspost niet mocht verlaten omdat het papierwerk niet in orde was. Dinsdag 3 februari is een Turkse EonA-medewerker direct naar de grens gereden om te proberen te helpen terwijl het EonA-team in Nederland contact zocht met de NVWA en het ministerie van Economische Zaken om erop aan te dringen om snel samen met Turkije een oplossing te zoeken voor deze geiten. Bovendien heeft Eyes on Animals de NVWA verzocht een onderzoek in te stellen naar de handelswijze van de exporteur Van Kooten (Montfoort) en transportbedrijf Van Dommelen. Moffat:
“Herhaling moet worden voorkomen; het papierwerk moet 100 procent in orde zijn en de importeisen moeten tot in de details worden nageleefd. Want de dieren betalen onmiddellijk de prijs als autoriteiten onregelmatigheden opmerken.”
Tweede rustplek overgeslagen
Eyes on Animals beschikt over kopieën van de reisdocumenten: dit geitentransport ging vanuit IJsselstein op weg naar Gölbasi, Turkije (nabij Ankara): bijna 4000 km. Op het goedgekeurde reisplan staat dat Van Dommelen onderweg op twee plekken zou stoppen om de geiten uit te laden, eten en drinken te geven en te laten rusten: in Hongarije en Bulgarije. Echter: de transporteur heeft de tweede rustplek overgeslagen. Moffat:
“Weliswaar had de chauffeur toen, sinds de stop in Hongarije, de wettelijke maximumreisduur van 29 uur nog niet overschreden: maar de grenspost met Turkije is berucht om vertragingen en ze hadden in Turkije nog minstens 10 uur reistijd te gaan. In Turkije zijn geen verdere controleposten. Daarmee zetten de chauffeurs bewust het dierenwelzijn op het spel en maakten zij bewust misbruik van de minder strenge handhaving als zij eenmaal de EU-grens passeren.”
Op woensdag 4 februari is opnieuw een Turkse medewerker van Eyes on Animals gaan kijken naar de toestand van de geiten die sinds vrijdagochtend 30 januari onderweg waren. Lesley Moffat:
“De truck was gelukkig niet te vol beladen en de chauffeurs hadden nog eten voor ze, maar naarmate de tijd verstreek werden de risico’s groter. De ammoniakdampen verergeren in de wagen omdat die niet kan worden schoongemaakt, en de geiten zijn hoogdrachtig waarmee het risico op bevalling groter werd en de lammetjes zijn uiterst kwetsbaar voor vertrapping. Eyes on Animals heeft al vaker bij de grens pasgeboren dieren moeten redden.”
Woensdag in de vroege avond kwam het verlossende bericht dat de Turkse autoriteiten, na contact met Nederland, toestemming kregen om door te rijden naar de eindbestemming: een reistijd van nog 10 uur voor de geiten.
De geschiedenis herhaalt zich
De geschiedenis herhaalt zich steeds weer, constateert Lesley Moffat:
“Teveel dieren worden het slachtoffer. Eyes on Animals is al vaker vrachtwagens met dieren – runderen, koeien, schapen- tegengekomen die aan de EU-grens met Turkije bevallen, sterven of dreigen te sterven door onzorgvuldige omgang met importeisen en ontbrekende voorzieningen. Zo stonden er oktober vorig jaar ook dagenlang drachtige buffalo’s vast (zie filmpje). We hebben daarover herhaaldelijk alarm geslagen bij de Nederlandse autoriteiten en bij de Europese Commissie.”
Naar aanleiding van dit laatste incident heeft Eyes on Animals de politici in de vaste Kamercommissie van Economische Zaken aangeschreven.
“Hoe vaak moeten dieren nog de dupe worden van onze exportambities?”
Bekijk hieronder de beelden die Eyes on Animals maakte van de geiten:
Bron: Eyes on Animals ©PiepVandaag.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
14 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Bij vertrek vanuit Nederland was alles goed, zowel fysiek als administratief. Bij aankomst was, ondanks de enorme vertraging, de fysieke toestand nog steeds uitstekend. Dat onderweg de administratieve zaken veranderen (rustplaats gesloten/douanebeambten die moeilijk doen) is de ondernemers niet kwalijk te nemen. (veelal politiek)
Dit bedrijf heeft de cattlecruiser uitgevonden, een stal op wielen. In principe kunnen de dieren wel “een jaar” in deze auto blijven zonder daar aan te lijden. De kop van dit artikel had moeten zijn: dankzij perfect uitgevoerd transport toch nog goed op de plaats van bestemming aangekomen!
Blijkbaar zijn er dan toch nog transporteurs die hart hebben voor dieren, mooi initiatief !
Nu maar hopen dat hier een voorbeeld gegeven wordt hoe het kan en moet…..
Beste André, IK antwoord namens Eyes on Animals: Het is niet zo dat “onderweg zaken zijn veranderd”. De papieren -waarvan Eyes on Animals kopieen heeft- waren onzorgvuldig ingevuld: dit lag dus niet aan “douane die moeilijk deed” maar aan onzorgvuldige administratieve voorbereiding van dit transport.
De rustplaats was NIET gesloten: Van Dommelen heeft onderweg besloten de gereserveerde rustplaats over te slaan -Eyes on Animals bezit een bevestigingsemail van de rustplaats aan Van Dommelen waarin deze reservering wordt bevestigd. Dit is een bewuste afwijking van het reisplan, dat door de NVWA vooraf is ingezien en op basis waarvan dit transport was goedgekeurd. Dit is tegen de regels in.
Gezien de bekende lange wachttijden aan deze grens heeft de transporteur daarmee bewust een risico genomen om boven de wettelijke maximumreistijd van 29 uur uit te komen. Dit is kwalijk en verwijtbaar.
Wauw, dat zijn harde bewijzen !
Het is voor buitenstaanders moeilijk wie of wat je nou moet geloven, ex/importdieren moeten in ieder geval met respect behandelt worden !!
Ik ben blij dat deze organisatie alles in de gaten houd, respect !
Monique,dit waren geiten die in Turkije een nieuw op te zetten melkgeitenbedrijf bevolken, blijkbaar is de kwaliteit van de Nederlandse geiten zo hoog dat ze graag onze geiten willen hebben.
In een artikel op Boerderij.nl is te lezen dat alle geiten en bokken in perfecte conditie aangekomen zijn.
Overigens: dat de geiten niet de verplichte 2e rustpauze hebben gehad had te maken met het feit dat de Roemeense rustplaatsen(officieel aangewezen door de EU) gesloten waren ivm Mond en klauwzeer.
De transporteur had dus geen keuze.
hj, bedankt voor de uitleg, goed dat de andere kant ook belicht wordt.
Het enige waar het mij omgaat is dat er met respect omgegaan moet worden met transportdieren en gezien de bovenstaande reactie van André, is dat bij dit transport ook gebeurt !
Zie de uitleg boven: deze rustplaats was niet gesloten vanwege mond-en klauwzeer. Er is bewust gekozen deze rustplaats over te slaan en af te wijken van het vooraf goedgekeurde reisplan.
Weer negatieve aandacht voor de agrarische sector.. Ik begrijp niet waarom eyes on animals zo negatief is over dit transport, de dieren hebben het super gehad tijdens het transport. dit is ook op de foto’s te zien. De bevolking zei bij aankomst van de geiten ” de vrachtauto’s lijken wel een hotel voor dieren, zo luxe”
Wat ik zielig vindt aan het hele verhaal is dat er weer 2 bedrijven in zwart daglicht worden gezet.
Beste Stienstra,
Eyes on Animals heeft op deze route al veel dieren (langzaam) zien sterven doordat er door transporteurs risico’s zijn genomen (zie eerste reactie boven). Die keuzes kunnen er in combinatie met de situatie aan deze grenspost (strenge controles en wisselende eisen, vertragingen, miscommunicatie, gebrek aan voer en water, geen uitlaadmogelijkheid, extreme weersomstandigheden) toe leiden dat de transporttijd van dieren niet alleen langer wordt dan het wettelijk maximum van 29 uur, maar oploopt tot tussen de 2 en 10 (!) dagen wachten. Dit heeft al vele malen extreem diereneleed veroorzaakt.
Door bemiddeling van Eyes on Animals ter plekke en door het waarschuwen van Economische Zaken en de NVWA in Nederland is het DITMAAL goed afgelopen, en ja inderdaad, de wagen was gelukkig niet te dicht beladen en de chauffeur had nog genoeg voer, maar de goede afloop is niet te danken aan de keuzes van de transporteur.
Wij vinden dit weer een voorbeeld van hoe mensen gewetenloos omgaan met dieren of het dingen zijn zonder gevoel. Dit soort transporten zouden verboden moeten worden maar alles draait handel en geld. Zo worden Nederlandse varkens naar Italië vervoerd om vervolgens als “Parmaham” weer naar Nederland te worden geïmporteerd. Wij zouden het liefst zien dat mensen geen dieren meer aten maar dat heeft nog een lange weg te gaan. Intussen zouden we meer informatie moeten geven aan de vleeshandelaren en strikte regels moeten worden nageleefd. Hoge boetes zouden dit soort praktijken moeten verminderen/stoppen. Als de boete zo hoog is dat ze op dat transport geen winst meer maken dn zouden ze beter opletten. ….. want zoals ik al schreef … Alles draait om geld :(
Kunnen ze in die landen zelf geen geiten fokken ?
kijk maar naar schiphol wat ze daar doen
Ach ja zolang het leeft is het product nog vers, zo zal de gedachte wel wezen, maar laten we vooral de andere kant maar op kijken en de producten gewoon kopen, lekker toch.
Schandalig Hoe er nog steeds met dieren om wordt gegaan!