Animal Defenders International (ADI) en Wilde Dieren de Tent Uit veroordelen de film ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’ voor het gebruiken van een mishandelde circusolifant. De film is geregisseerd door Felix Herngren en gaat op 20 april in première.
De olifant die gebruikt wordt in de film ‘De 100-jarige man’ heet Vana Mana (ook bekend als Wana Mana) en was eerder te zien in schokkende undercoverbeelden gemaakt door ADI bij the Great British Circus in Groot-Brittannië. Vana Mana en haar olifantenmaatjes Sonja en Delhi werden geslagen door zowel hun trainer als de stalknecht en stonden lange tijd vastgeketend.
ADI’s gruwelijke beelden waren aanleiding tot protest en na slechts één seizoen verlieten de olifanten en hun trainer het Verenigd Koninkrijk. De chronisch kreupele olifant Delhi is inmiddels overleden. Vana Mana en Sonja zijn nog altijd in handen van de mishandelende dompteur en reizen met verschillende circussen door Europa. De trainer gebruikt nu andere namen voor zichzelf en voor de olifanten.
Vorig jaar werden Vana Mana en Sonja, onder de namen Ghandi en Baby, gedwongen om op te treden met hun trainer bij Cirkus Skott in Zweden. Nadat hun identiteit was ontdekt, heeft Cirkus Scott aangekondigd te stoppen met het gebruik van wilde dieren.
Jan Creamer, CEO van ADI, “’De 100-jarige man’ promoot zichzelf als een komische film, maar er is niks grappigs aan het schokkende misbruik van de arme olifant die in de film is te zien. Experts zijn het erover eens dat het gebruik van wilde dieren in circussen leed veroorzaakt. Dit heeft de Nederlandse regering erkend met het aangekondigde verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen. Iedereen die geeft om dieren zou ‘De 100-jarige man’ en andere films die gebruik maken van levende, optredende dieren in plaats van CGI, moeten vermijden.”
Leonie Vestering, directeur Wilde Dieren de Tent Uit: “Filmmakers zouden beter moeten weten dan vreselijk mishandelde wilde dieren te gebruiken voor hun verhalen. We sporen iedereen aan om geen kaartjes te kopen voor The Hundred-Year-Old Man. Er zijn prachtige alternatieven zonder dierenleed”.
Het bewustzijn groeit dat dieren lijden voor de entertainmentindustrie. Dit wordt ook steeds vaker afgewezen door het publiek, maar ook door de filmindustrie zelf. Regisseurs Rupert Whyatt (‘Rise of The Planet of The Apes’) en Darren Aronofsky (‘Noah’) hebben ervoor gekozen om CGI te gebruiken voor hun omvangrijke dierenscènes.
De filmindustrie schijnt zelf ook steeds meer licht op het gebruik van dieren voor vermaak. Zo is er als gevolg van de film ‘Blackfish’ zware kritiek op Seaworld gekomen voor het gebruik van orka’s en heeft de opbeurende actie-documentaire ‘Lion Ark’ de inspirerende bevrijding van 25 leeuwen uit illegale Boliviaanse circussen in kaart gebracht.
Na lange lobby door Wilde Dieren de Tent Uit heeft de Nederlandse regering eind 2012 een verbod aangekondigd op het gebruik van wilde dieren in circussen.
Undercoverbeelden van ADI:
Persbericht Wilde Dieren de Tent Uit
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?