Lush heeft op een wel heel grafische manier aandacht gevraagd voor het stoppen van de extremiteiten van dierproeven.
Uit protest heeft het cosmeticamerk (gespecialiseerd in cosmetica, handgemaakt van ingrediënten van bedrijven die niet op dieren of mensen testen) namelijk de etalage van hun winkel op Regent Street in Londen, voor een dag ingericht als een proefdierlaboratorium. En het “dier” was de 24-jarige studente Jacqueline Triade, die de praktijk van dierproeven voor cosmetica onderging en iedereen die het wilde zien, liet meekijken.
Zodoende waren duizenden winkelaars, toeristen en andere voorbijgangers getuige van de ellende die zij moest doorstaan. Ze werd vastgebonden, haar mond open gehouden met klemmen en gedwangvoederd. Ze onderging allerlei test met crèmes en goedjes op de huid, waar zelfs wat van haar hoofdhaar voor werd afgeschoren. Ook werd ze injecties gegeven en werd er van alles in haar ogen gespoten.
Performance artist Oliver Cronk speelde de laborant. Jacqueline Triade zei over de actie:
‘I hope it will plant the seed of a new awareness in people to really start thinking about what they go out and buy and what goes into producing it.’
In de EU is het inmiddels verboden om dieren te gebruiken voor het testen van cosmetica, echter in landen als de USA, Canada en China gebeurt het nog op grote schaal en ook die producten belanden op de Europese markt.
Tasmin Omond, campagne manager van Lush zegt:
‘The ironic thing is that if it was a beagle in the window and we were doing all these things to it, we’d have the police and RSPCA here in minutes. But somewhere in the world, this kind of thing is happening to an animal every few seconds on average. The difference is, it’s normally hidden. We need to remind people it is still going on.’
Bron ©PiepVandaag.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Zeer veel respect voor de studente in kwestie. Het is jammer dat dit soort extremiteiten nodig zijn om ‘de massa’ bewust te maken van de weerzinwekkende praktijken die nog steeds plaatsvinden ten faveure van “schoonheid” en make-up. “Schoonheid” bewust tussen aanhalingstekens, want dit kan je mijns inziens nooit bereiken met producten waar zoveel ellende aan kleeft… Ik hoop van harte dat deze actie van Lush wereldnieuws wordt!