De Europese Raad is niet van plan om zich op korte termijn bezig te houden met het verbeteren van veetransporten. Dit is een nieuwe tegenslag voor de dieren. De Europese Commissie beloofde in 2019 verbetering rondom het welzijn van de miljoenen dieren die zich op EU-grondgebied bevinden. Een heel maatregelenpakket stond voor het jaar 2027 voor ogen. Toch is er tot op heden nog maar weinig tot stand gebracht – slechts een wetsvoorstel voor honden en katten is ingediend; het voorstel zal waarschijnlijk met succes worden aangenomen.
In december 2023 kwam dan eindelijk het langverwachte voorstel van de Europese Commissie over het transport van levende dieren. Het was de bedoeling dat de Europese Raad dit voorstel verder zou uitwerken. Uit de factsheet – dat maar de lengte van een A4-tje heeft – en de beknopte omschrijving op de website van de Commissie komt naar voren welke maatregelen zij voor ogen had. Het aantal uren dat dieren getransporteerd mogen worden moest omlaag, de temperatuur tijdens het vervoer mocht maar (!) tussen de 0 en 35 ℃ zijn en de dieren moesten tijdens het transport meer ruimte krijgen.
Maatregelenpakket
Door verschillende partijen werd dit voorgestelde maatregelenpakket al als te mild bestempeld. De hoop was dat er striktere maar vooral meer maatregelen werden voorgesteld. Met name werd het voorstel om levende dieren niet langer naar landen buiten de EU te vervoeren gemist. Zo transporteert Nederland dieren zelfs naar verre bestemmingen zoals Libanon, Egypte, Pakistan en Rusland. In deze landen is aandacht voor dierenwelzijn doorgaans nog minder dan in de EU, omdat daar niet de EU-regels gelden. Ondanks de groeiende weerstand tegen het vervoer naar niet-EU-landen, gaf de Commissie geen gehoor aan de oproep. De reden hiervoor: het verbod zou een “negatieve impact hebben op de Europese productieketen”.
Europese Raad
Hoewel het voorgestelde maatregelenpakket dus al niet zo streng was, geeft de Belgische voorzitter van de Europese Raad nu aan dat zij enkel aan de slag gaan met het voorstel “als er tijd is”. Dat de Europese Raad tijd vrij zal maken in de agenda, lijkt zeer onwaarschijnlijk te zijn.
Jaarlijks vervoeren transportbedrijven maar liefst 1,6 miljard dieren binnen het EU-grondgebied. Het vervoer heeft schrijnende gevolgen voor de dieren. Varkens worden na 4,5 uur transport misselijk en beginnen te braken. Voor de beeldvorming: een transport naar Spanje duurt al gauw 16 uur. Ook ervaren de dieren stress, lijden aan de hitte of kou en krijgen ziektes de kans om zich te verspreiden. Bij aankomst zijn de dieren volledig uitgeput en uitgedroogd; een aanzienlijk deel van de dieren sterft dan ook tijdens de rit.
Er zijn meerdere redenen voor het levend vervoeren van dieren. Een bekende reden is dat wanneer een Nederlands kalf naar Frankrijk wordt vervoerd en het kalf in Frankrijk wordt verwerkt tot vlees, Frankrijk het mag verkopen als ‘Frans’ vlees. Dit is lucratiever dan de verkoop van ‘buitenlands’ vlees.
Bronnen:
Lees meer:
©AnimalsToday.nl Femke Oosterbaan Martinius