De Europese Commissie is bezig met een volledige herziening van de dierenwelzijnswetgeving. Onlangs publiceerde de Commissie het eerste voorstel hiervoor. Burgers kregen de kans om hierop te reageren en de feedback spreekt voor zich: Europese burgers willen strengere regels voor veetransporten.
Uit de resultaten (pdf) blijkt vooral dat burgers zich grote zorgen maken over de manier waarop dieren in deze sector worden behandeld. En gezien het grote dierenleed in deze hoek, is dat niet gek. Een overweldigende meerderheid van de burgers is voorstander van strengere regelgeving om het dierenwelzijn te beschermen.
Feedback Europese burgers
Een van de voorbeelden is het verbieden van bepaalde soorten transport en export. Burgers zien graag dat langeafstandsvervoer en zeevervoer verboden wordt, evenals de uitvoer van levende dieren naar derde landen. Ook dringen ze aan op voldoende ruimte, ventilatie, voedsel, water, en kortere transporttijden; iets wat eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn, maar wat zeker nog niet het geval is.
.
.
Daarnaast spreken Europese burgers zich uit voor strengere bescherming tegen extreme weersinvloeden. Iedereen kent wel de beelden van veetransport in de hitte. Er moeten volgens Europese burgers maatregelen komen om dieren te beschermen tegen zulke weersomstandigheden.
.
Elektrische prikstok
Ook laten burgers uit Europa zich horen over het gebruik van elektrische prikstokken. Dit ‘drijfmiddel’ heeft al vaker voor ophef gezorgd, maar is nog niet uit de sector verdwenen. Een dossier van Animal Rights uit februari 2024 toont aan dat het middel onterecht gebruikt wordt. Al met al klinkt er dus een duidelijk geluid vanuit de Europese burgers richting de herziening. De respons was ook zeer groot: er zijn meer dan 5000 bijdragen geleverd voor analyse.
In deze antwoorden van sw ‘Europese burgers’ zit natuurlijk ook feedback van belanghebbenden uit verschillende sectoren, waaronder de landbouw, overheden en NGO’s. Hierdoor zijn de resultaten natuurlijk ook gemengd. Waar NGO’s aan de ene kant een verkorte reistijd willen, maken de industrie en de boeren zich juist zorgen over zichzelf: zij uitten juist bezorgdheid over die kortere reistijd in plaats van het welzijn van de dieren.
.
Burgers wollen meer dierenwelzijn
Ondanks minder diervriendelijke reacties vanuit de sector vindt Inês Grenho Ajuda van Eurogroup for Animals dat het geluid van de burger overwegend een krachtige boodschap is ten voordele van het dierenwelzijn. Zij vindt dit geweldig om te zien:
“Het publiek is opnieuw betrokken bij het onderwerp van het vervoer van levende dieren. Met name Europese burgers willen dat er meer wordt gedaan voor dierenwelzijn. Deze sector is zeer complex en veroorzaakt jaarlijks lijden voor miljoenen dieren, zowel in de EU als daarbuiten.”
.
Oplossing: alleen dode dieren vervoeren
Eventueel kan een overgang naar een ander type handel helpen. Er is blijkbaar brede steun voor het overschakelen op het vervoer van ‘vlees en karkassen’, in plaats van levende dieren. Dit beschouwt men als een humaner alternatief dat het lijden aanzienlijk kan verminderen, vindt ook Inês Grenho Ajuda:
“Veel van de meningsverschillen […] zouden kunnen worden aangepakt met een bredere overgang naar een handel in ‘vlees en karkassen’, waarbij geen levende dieren meer deze lange en moeilijke reizen hoeven te maken.”
Of de Europese Commissie deze ideeën zal doorvoeren, is nog niet duidelijk. Maar als het aan de burgers ligt mag dit zo snel mogelijk in werking treden.
Bron:
- Eurogroup for Animals
- Lees ook op AnimalsToday:
.
Onderzoek naar hittestress bij varkens en kippen kost 4 jaar?
©AnimalsToday.nl Kasper Wienk
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?