Een advertentie van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) misleidt de consument, zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). De campagne heeft als doel de consumptie van Europese kip te stimuleren en is mede betaald door de EU.
De gewraakte reclame zet een leugenachtig beeld neer van de Europese pluimveehouderij. Anne Hilhorst van Wakker Dier, de organisatie die de reclame meldde bij de RCC:
“Het is al erg genoeg dat de EU subsidies uitdeelt voor de promotie van vlees. Dat de kipsector dit vlees gebruikt om misleidende reclame te verspreiden, maakt de situatie nog pijnlijker.”
Reclame misleidt
De advertentie stond in het tijdschrift Privé en is misleidend bevonden op drie punten. Ten eerste is de gebruikte foto niet representatief voor gemiddelde Europese kip. De stallen waarin Europese kippen leven zijn bovendien niet ‘ruim’ voor de dieren, zoals de advertentie suggereert. Tot slot kan de sector het welzijn van de kippen niet garanderen, terwijl dat wel wordt beweerd. De al te rooskleurige uiting is des te opvallender omdat op de bijbehorende website juist een hele pagina is gewijd aan ‘fake news’. Hilhorst:
“Onder dat kopje kan de sector nu mooi zijn eigen advertentie plakken.”
Het echte beeld
De uiting toont een kip van een langzamer groeiend ras bij daglicht op een strobaal. Maar zeker negentig procent van alle vleeskippen in de EU zijn plofkippen. Zij groeien ongezond snel, leven in volle stallen en zien in de regel geen daglicht of strobalen. Wakker Dier:
“We vinden het extra kwalijk dat ze de Europese kip promoten. EU-kip is meestal plofkip, terwijl steeds meer bedrijven in Nederland voor diervriendelijker gehouden kip kiezen.”
Geld voor groei
De leugenachtige reclame is onderdeel van een door de EU gesubsidieerde campagne. De EU financiert reclames die de vleesconsumptie bevorderen. De Europese pluimveeverwerkende industrie heeft 4,4 miljoen euro gekregen om de kipconsumptie jaarlijks met 1,22 procent te doen groeien. De campagne begon in 2020, duurt twee jaar en loopt in zes EU-landen, waaronder Nederland.
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
- Lees de uitspraak hier (pdf)
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?