Dierenrechtenorganisatie EDEV – Een DIER Een VRIEND – diende gisteren een klacht in bij Media Markt en reclamebureau JWT vanwege het dierenleed in haar nieuwste televisiereclame met betrekking tot het WK. Voor deze reclame zijn een paar goudvissen in een blender gestopt: een apparaat om voedsel te vermalen. Zulke ‘grappen’ zijn in strijd met de goede zeden. EDEV zal een klacht indien bij de Reclame Code Commissie.
Geoffrey Deckers, voorzitter van EDEV:
“De goudvissen die in de commercial voor de gelegenheid in een blender gedaan zijn, dienen geen enkel doel. Dit soort beelden zullen bij sommige mensen zelfs suggereren dat een blender een grappig onderkomen voor goudvissen is. Goudvissen zijn, zoals elk ander levend wezen, erg gevoelige dieren en raken snel gestrest in een ronde en kleine omgeving. Met het evengoed walgelijke ‘kunstwerk’ van Marco Evaristti uit 2000 nog in gedachte, waarbij bezoekers uitgedaagd werden blenders met daarin goudvissen aan te zetten, wordt deze tv-commercial nog gruwelijker. Welke zieke idioot verzint zoiets!?”
Dieren worden vaak ingehuurd bij louche verhuurbedrijven en voor films of reclames misbruikt. Enkele jaren geleden heeft Ikea nog goudvissen in een vaas gehad in een advertentie, waarop EDEV ook tegen heeft geageerd. Ikea berichtte dat nadien niet meer te zullen doen. EDEV ziet graag een verklaring van Media Markt en reclamebureau JWT Amsterdam tegemoet waarin zij aangeven in het vervolg geen dieren meer in reclames te zullen gebruiken.
EDEV is een actieve organisatie voor de bescherming van de rechten van dieren. De werkwijze van EDEV kenmerkt zich door het in de publiciteit brengen van dierenmishandeling en deze op alle mogelijke legale wijzen te bestrijden. EDEV voert hiertoe vreedzaam spraakmakende campagnes en acties. Daarnaast geeft EDEV voorlichting aan het publiek en is continu in gesprek met het politieke bedrijf om zo de doelstellingen onder de aandacht van politici en beleidsmakers te brengen. EDEV acht zich daarbij niet gebonden aan enige politieke partij, kleur, persoon of ideologische overtuiging.
Persbericht EDEV
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Wat een idioot idee om goudvissen in een blender te vermalen voor een reclamefilmpje. Het is echt bizar om zo iets te doen en het brengt andere mensen ook maar weer op slechte ideeën. Een grote misser van de Mediamarkt. Je zou denken dat een reclamebureau toch wel iets anders kan verzinnen.