Naar schatting doen drie miljoen mensen op 4 oktober mee aan de tiende editie van Eet Geen Dierendag. Met de bewustwordingscampagne #eetgeendierendag wil Wakker Dier mensen laten kennismaken met vegetarisch eten en wijzen op de voordelen van minder vlees. De deelnemers noemen dierenwelzijn (78 procent) als voornaamste reden om mee te doen, zo blijkt uit onderzoek.

#eetgeendierendag
#eetgeendierendag | Foto: publiek domein

Eveneens ruim driekwart noemt ‘milieu’ (76 procent) en ‘minder vlees eten past in deze tijd’ (77 procent). Ook ‘beter voor de gezondheid’ wordt met 62 procent vaak genoemd. Lees hier de uitkomsten van het onderzoek (pdf). De onderzochte vleeseters zijn zich duidelijk bewust van de belangrijkste redenen om helemaal geen dierlijke producten meer te eten.

#eetgeendierendag

Eet Geen Dierendag speelt zich dit jaar vooral digitaal af. Deelnemers worden uitgenodigd om via sociale media te laten zien hoe zij dit fenomeen dit jaar vieren. Het leukste bericht wint een jaar lang vegetarische bitterballen. Kenny Oostrik van Wakker Dier:

“Zo inspireren we zo veel mogelijk mensen om die dag eens iets anders te eten.”

De campagne wordt gesteund door BN’ers, zoals Giel Beelen, Anna Drijver, Renske de Greef, Karina Smulders en Carolien Spoor.

#eetgeendierendag
#eetgeendierendag | Beeld: Wakker Dier

Jubileumeditie

Vorig jaar deden ook ruim 500.000 Nederlanders mee vanuit bedrijfsrestaurants, maar dit jaar valt 4 oktober op een zondag en zijn veel van die restaurants gesloten. Een aantal bedrijfsrestaurants viert op vrijdag alsnog Eet Geen Dierendag. Het is de tiende keer dat Wakker Dier Eet Geen Dierendag organiseert, een jubileumeditie anders dan andere jaren door de coronacrisis. De drie miljoen deelnemers doen vooral mee vanuit huis.

Nederlanders eten per dag ruim 500 duizend dieren, die veelal een vreselijk leven achter de rug hebben.
.

Bron: