Meer dan 3.000 drachtige koeien zijn sinds 2024 vanuit Ierland naar Algerije verscheept. Dit blijkt uit een onderzoek van Ethical Farming Ireland. De omstandigheden van de transport blijken duidelijk onder de maat te zijn en eenmaal aangekomen in Algerije staat de dieren nog meer verschrikkingen te wachten: Algerije heeft een van de laagste dierenwelzijnsstandaarden ter wereld. Eurogroup for Animals en Ethical Farming Ireland roepen zowel de Ierse overheid als de Europese Unie op om een halt toe te brengen aan deze inhumane praktijk.
Op 15 januari 2025 werden ruim 2.000 drachtige koeien op het schip Shorthorn Express geladen met als bestemming Algerije. Een jaar eerder vond een vergelijkbaar transport plaats, toen 1.000 zwangere koeien dezelfde reis maakten. Dit is alarmerend nieuws, want Algerije heeft nauwelijks regelgeving op het gebied van dierenwelzijn. Wereldwijd wordt het land als ‘G’ geclassificeerd door World Animal Protection —de laagste score als het gaat om bescherming van dieren die gebruikt worden voor landbouwdoeleinden.
Barre omstandigheden
Hoewel de zeereis relatief kort is, blijkt uit rapporten van Ethical Farming Ireland dat de omstandigheden aan boord beneden alle peil zijn. Hoge temperaturen, hoge luchtvochtigheid en gebrek aan ventilatie leiden tot ademhalingsproblemen, diarree en pijnlijke verwondingen aan de poten. Voor drachtige dieren, die al extra stressgevoelig zijn, zijn de risico’s nog groter. Ze kunnen vroegtijdig bevallen, uitdrogen of andere ziekten ontwikkelen. Directeur van Ethical Farming Ireland Caroline Rowley beschrijft de reis als volgt:
“Ierland heeft een nieuw dieptepunt bereikt door drachtige melkkoeien op lange zeereizen te sturen naar een land met zeer slechte dierenwelzijnsnormen. Niet alleen brengt de zeereis de dieren onnodig in gevaar van ziekte en verwondingen, waaronder het afbreken van het kalf, ze gaan ook naar een land waar waterschaarste heerst en waar ze een hete, stoffige voederplaats moeten doorstaan die ver afstaat van de groene velden van Ierland. Zodra deze dieren onze kusten verlaten, worden ze niet langer beschermd en de autoriteiten hebben geen idee wat er met ze zal gebeuren of waar ze uiteindelijk terecht zullen komen. Ik vrees dat het lot van de ongeboren kalveren nog veel erger zal zijn.”
Dierenrechtenorganisaties, waaronder Eurogroup for Animals en Compassion in World Farming, luidden na de eerste export in 2024 de noodklok en riepen de Ierse overheid op deze transporten te stoppen. Uit onderzoek bleek dat de koeien bij aankomst in Algerije in open vrachtwagens werden vervoerd, wat een duidelijke schending van EU-regels voor diertransport is (EC Verordening 1/2005, artikel 3(c)). Toch ging de export dit jaar opnieuw door, en heeft exporteur Cows.ie aangekondigd dat meer transporten zullen volgen. Bovendien lijkt deze exporteur erg trots te zijn op deze transporten, zoals op hun website terug te vinden is. Duidelijk is dus dat de exporteur een heel andere visie heeft op de transporten dan de dierenrechtenorganisaties. De Ierse overheid lijkt echter geen reden om de klachten van de dierenrechtenorganisaties serieus te nemen en laat de transporten toe.
Door de dierenrechtenorganisaties wordt nu naar de EU gekeken en verzocht of zij maatregelen willen nemen om deze transporten tot een halt te brengen. Verschillende suggesties worden door de organisaties aangehaald:
- Het ontwikkelen van een sterkere transportverordening die bovendien strikt wordt gehandhaafd. Hoewel de huidige transportregels deze export al niet toestaan, wordt er amper gehandhaafd.
- Het beperken van het vervoer van zwakkere of drachtige dieren. Er zijn voldoende ethische en wetenschappelijke argumenten om het transport van drachtige dieren, zeker naar derde landen, te verbieden. Mocht transport toch plaatsvinden, dan moeten er strikte maatregelen komen om het welzijn van deze dieren te waarborgen.
- Het stoppen met het vervoeren van levende dieren naar derde landen. Dit is een suggestie die al vaker, ook in andere contexten wordt genoemd. Denk bijvoorbeeld aan de transporten van Ierland naar conflictgebieden als Gaza en Israël. Het voelt ook wrang aan dat er allerlei regels gelden voor de transport van dieren binnen de EU, maar zodra de dieren van een EU-land naar een derde land worden vervoerd, kunnen deze regels aan de kant worden geschoven. Aangezien de EU veel handel drijft met derde landen, brengt het alsnog miljarden dieren in uiterst pijnlijke en stressvolle omstandigheden.
Stop diertransporten naar conflictgebieden bij Israël en Libanon
Er zijn dus zeker verschillende mogelijkheden denkbaar die dit dierenleed kunnen verminderen of stoppen. Ook in Nederland is de afgelopen maanden aandacht geweest voor de transport en slacht van drachtige koeien. In ons land gaat er namelijk ook van alles mis met de behandeling van deze dieren. Zo blijkt dat er veel hoogdrachtige koeien naar slachthuizen worden vervoerd, terwijl dit tegen de regels in is. Ook de slacht van deze koeien is een schrijnend drama, waarbij de kalfjes vaak in de baarmoeder stikken, of, wanneer ze wél levend, vroegtijdig, geboren worden alsnog ter plekke worden afgemaakt.
Drachtige koeien verdienen betere bescherming
De NVWA heeft de afgelopen jaren meer dan 114 schendingen geconstateerd, maar laat het afweten als het om stevige handhaving gaat. Kortom: hoewel de Europese Unie wereldwijd wordt gezien als koploper op het gebied van dierenwelzijn, is in de praktijk betere bescherming van drachtige koeien hard nodig. Zolang er geen effectieve handhaving plaatsvindt, blijven de meest kwetsbare dieren, zoals drachtige koeien — slachtoffer van ernstig dierenleed.
Bronnen:
- Eurogroup for Animals
- Lees Karens blog op AnimalsToday.nl:
Karen’s blog: NVWA vertraagt aanpak slacht hoogdrachtige dieren
©AnimalsToday.nl Femke Oosterbaan Martinius