Het exclusieve Italiaanse modemerk Dolce & Gabbana ligt onder vuur na de lancering van een luxe parfum voor honden. De Britse dierenwelzijnsorganisatie RSPCA waarschuwt tegen het gebruik van producten die de reukzin van honden verstoren.

parfum
De neus van een hond is erg gevoelig | Foto: publiek domein

Onder het mom van ´onvoorwaardelijke liefde´, ´loyaal´ en ´speels´ heeft Dolce & Gabbana een campagne gelanceerd voor een nieuw luxueus product: Fefé, een mist voor honden. Voor 99 euro kan een keuze worden gemaakt uit verschillende geuren, waaronder warme tonen als ylang ylang, muskus en sandelhout. Ook de fles straalt elegantie en luxe uit. De glazen fles is voorzien van een 24-karaats goud vergulde hondenpoot. Klanten krijgen bovendien bij de aankoop een exclusieve Dolce & Gabbana halsband met label aangeboden. Het lijkt liefdevol en mooi, maar het is maar zeer de vraag of het gebruik van een dergelijk hondenparfum zo leuk is voor de hond zelf.

parfum
‘Ik ben kwetsbaar, authentiek, charismatisch. Want ik ben niet zomaar een hond, ik ben Fefé’ | Screenshot @CBSMornings on X

De Britse Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA) waarschuwt hondeneigenaren voor het gevaar van het gebruik van producten zoals parfums voor dieren. Vooral honden hebben een veel sterker reukvermogen dan mensen. Met miljoenen reukreceptoren in hun neus kunnen ze tot wel 100.000 keer beter ruiken dan mensen. Ze kunnen al van kilometers ver geuren waarnemen, en gebruiken dit zintuig dan ook intensief om te communiceren en zich te oriënteren. RSPCA senior wetenschappelijk medewerker Alice Potter:

“Honden vertrouwen op hun reukzin om te communiceren en te interageren met hun omgeving, mensen en andere dieren. Daarom adviseren we om sterk geurende producten zoals parfums of sprays te vermijden, vooral omdat sommige geuren echt onaangenaam kunnen zijn voor honden.”

Een sterke geur kan dus zeer onaangenaam zijn voor het dier zelf. Mensen neigen soms hun hond te vermenselijken door hun huisdier te verwennen met ´leuke´ of ´schattige´ producten. Maar ze vergeten daarbij zichzelf te laten informeren over mogelijk negatieve effecten van deze deze producten voor het welzijn van hun liefste viervoeter. Dure producten en gespecialiseerd voer zijn over het algemeen helemaal niet nodig. Alice Potter:

“Soms worden honden vermenselijkt en vervaagt de grens tussen wat honden leuk vinden en wat wij, als mensen, dénken dat ze leuk zullen vinden.”

Geurtjes voor honden zijn al langer te koop, maar Fefé is het eerste luxe parfum. Volgens een rapport van Bloomberg (2023) staat de wereldwijde huisdierenindustrie in volle bloei. Hier vallen naast luxeproducten ook veterinaire zorg, voeding en geneesmiddelen onder. Van de jaarlijkse 320 miljard dollar zal deze industrie naar verwachting oplopen tot wel 500 miljard dollar in 2030.

parfum
Foto: publiek domein

De stijging komt vooral door de toename van het aantal (oudere) huisdieren wereldwijd en door toename van luxe- en vertroetelspullen voor dieren. Diana Rosero-Pena, een Bloomberg-analist en medeauteur van het rapport:

“We zien een enorme toename in consumentenuitgaven voor huisdieren en verwachten dat dit tot 2030 zal aanhouden. Consumenten zijn bereid steeds meer te betalen voor artikelen voor hun huisdieren.”

Bron:

©AnimalsToday.nl Jennie Cools