Gisteren verscheen het Business Benchmark rapport voor het welzijn van landbouwdieren BBFAW. Hierin staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 99 van ’s werelds grootste voedingsbedrijven. Van de 4 Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, behielden Unilever (categorie 2) en Friesland Campina (3) hun plaats en steeg Vion Food terug naar het eerdere niveau (van 4 naar 3). Opvallend is dat Ahold – nu Ahold Delhaize – zakte van 3 naar 4 na de fusie met Delhaize.
Ondanks de algemene vooruitgang die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, boden 42 van de 99 aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King (VS), Domino’s Pizza Group (GB) en Starbucks (VS), weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwhuisdieren. Het deel van de bedrijven met een gepubliceerde dierenwelzijnsbeleid is wel toegenomen van 46% in 2012 naar 73% in 2016, en van bedrijven die doelstellingen hebben omtrent het welzijn van landbouwhuisdieren van 26% naar 65%.
De BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF), World Animal Protection (WAP) en investeringsmaatschappij Coller Capital. Het onderzoek verscheen dit jaar voor de 5e keer.
Geert Laugs, directeur van Compassion in World Farming Nederland (CIWF) zegt:
“Nu dierenwelzijn voor consumenten zo belangrijk geworden is, kunnen voedingsbedrijven het onderwerp gewoonweg niet meer negeren. Steeds meer bedrijven leggen verantwoording af; deze trend is niet meer te stoppen.”
Invloed van investeerders
Het rapport wijst tevens op de groeiende invloed van wereldwijde investeerders op het welzijn van dieren in de veehouderij. Tweeëntwintig investeerders, waaronder Triodos Bank en Robeco, ondertekenden al een verklaring zich in te zetten voor dierenwelzijn.2
Rory Sullivan, adviseur van BBFAW, zegt:
“Het BBFAW onderzoek toont dat investeerders belangrijke drivers zijn voor verandering. Zij geven een duidelijk signaal af aan voedingsbedrijven dat ze verwachten dat de kansen en risico’s op het gebied van dierenwelzijn goed worden gemanaged. We zien dat bedrijven hierop reageren.”
Persbericht BBFAW
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
Naar mijn idee is dit wel heel erg optimistisch voorgesteld. In de praktijk blijkt dat de meeste bedrijven helemaal niets om dieren of dierenwelzijn geven, maar alleen maar om zo groot mogelijke financiële winsten. Dus wanneer blijkt dat er (veel) extra geld te verdienen valt zullen zij hun gedrag veranderen. Wanneer dat niet het geval is interesseert het hen helemaal geen lor. Unilever op plaats 2, dat is dus op 1 na het hoogste niveau? Waaruit blijkt dat dan? Zij maken de meeste rookworsten en knakworstjes gewoon van knalvarkens, stoppen iets minder geplofte kippen in hun producten dan voorheen, maken toetjes en kaasproducten gewoon van melk uit de grootschalige vee-industrie en hebben slechts een zéér klein deel biologisch in hun assortiment. Dus wat is er zo fantastisch? Maar helaas geven de meeste consumenten er ook niets om. Ja, wanneer hen er voor de camera naar gevraagd wordt zeggen zij dat zij het “erg belangrijk vinden”. Maar in hun koopgedrag of bijvoorbeeld stemgedrag voor politieke partijen is daar vrijwel niets van terug te vinden. De plofkip, het knalvarken, de melk, worst en eieren uit de massale bio-industrie gaan toch meestal in het winkelwagentje. Hoewel Nederland ook in dit opzicht al tientallen jaren enorm achterloopt op bijvoorbeeld Duitsland is beetje bij beetje wel enige vooruitgang geboekt en ook is er een steeds groter aantal biologische producten te koop in de supermarkten. Maar om nu net te doen alsof het allemaal behoorlijk goed is… Dat doet mij vooral denken aan LTO Nederland, Melkunie en de bontfarmen die altijd bij hoog en laag beweren “dat het allemaal heel goed geregeld is in Nederland, dat dierenwelzijn hier op een enorm hoog niveau staat, dat het allemaal aan héél strenge eisen moet voldoen, dat dat allemaal héél streng gecontroleerd wordt, en dat de dieren van de hele wereld het liefst naar Nederland zouden verhuizen als zij de kans zouden krijgen”. En daarmee wordt de consument weer volkomen ten onrechte gerust gesteld en in slaap gesust en is er nauwelijks motivatie om daadwerkelijk dingen te verbeteren en op te lossen. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat het inderdaad beter is dan ik denk. Maar ik vrees dat men het allemaal al heel snel geweldig vindt en dat iedere kleine stap vooruit als fantastisch uitgelegd wordt maar dat het in de praktijk nog altijd voor de meeste dieren bijzonder slecht gesteld is met de omstandigheden en omgang. En dan hebben we het over vele honderden miljoenen dieren in Nederland! Alleen al voor vlees rond 600.000.000 stuks per jaar!
Jeroen, alweer, niet liegen !
Oh ja, Melkunie is geen Nederlands merk meer……….. al jaren niet meer…