De Provincie Noord-Holland heeft wederom een ontheffing verleend waarmee het vangen en vergassen van ruiende ganzen rondom Schiphol wordt toegestaan. De Faunabescherming en Animal Rights stappen gezamenlijk naar de rechter om deze ontheffing aan te vechten.
Directeur van Animal Rights Robert Molenaar over de stap naar de rechter:
“De rechtbanken van Gelderland, Zeeland en Utrecht hebben het gebruik van een vangkraal om ganzen te vangen verboden. We verwachten dat de rechter in Haarlem deze eerdere uitspraken zal volgen.”
Makkelijke prooi
Tijdens de ruiperiode kunnen ganzen niet vliegen en zijn zij een makkelijke prooi voor de massale vangst en vergassingsacties van het bedrijf Duke Faunabeheer. Met bootjes drijven zij de ganzen, vaak hele families, op om ze via een vangkraal de vergassingswagen in te jagen. Daar sterven de dieren de vergassingsdood. Omdat ganzen een beschermde diersoort zijn, mogen deze dieren enkel ‘bejaagd’ worden met een ontheffing. Pauline de Jong van De Faunabescherming:
“Een vangkraal is een essentieel onderdeel om de ruiende ganzen te vangen om hen vervolgens te doden. Het gebruik van een vangkraal of andere vangmiddelen is op grond van het Besluit beheer en schadebestrijding dieren niet toegestaan waardoor het gebruik illegaal is. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de Provincie Noord-Holland de recente jurisprudentie negeert en toch een ontheffing verleend. We kunnen niets anders doen dan naar de rechter stappen.”
Diervriendelijke aanpak
De provincie wil met de jaarlijkse vergassingsactie de populatie ganzen reduceren om mogelijke aanvaringen met vliegtuigen te beperken. Uit de praktijk blijkt dat dit geen effectief middel is. De dierenorganisaties pleiten voor een diervriendelijke aanpak, die wel effectief is. Zo moet de omgeving van Schiphol zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt worden. Nu worden er nog steeds voor ganzen aantrekkelijke gewassen verbouwd, zoals granen, bieten en aardappelen, waardoor ganzen richting Schiphol vliegen om te foerageren. Bovendien worden technische mogelijkheden zoals lasers om aanvaringen te voorkomen, onvoldoende ingezet. Molenaar:
“Het voedselaanbod en de aanwezigheid van geschikte broedlocaties bepalen de draagkracht van de omgeving voor ganzen. Het vergassen en afschieten van ganzen heeft tot op heden niet geleid tot het daadwerkelijk terugdringen van de ganzenpopulatie, laat staan dat het heeft bijgedragen tot een beperking van het risico op aanvaringen.”
Persbericht Faunabescherming
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
3 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Wat een walgelijke slachtpartij toch weer elk jaar. Laten ze die drones maar gaan verbieden want die zullen voor heel wat meer gevaar en ongelukken gaan zorgen.
Alweer een verhaal dat kant nog wal raakt en wat op geen enkele wijze onderbouwd is Jeroen.
Maar ik zal je even een handje helpen om de realiteit onder ogen te zien.
In 2015 telde Schiphol 451.000 vliegbewegingen.
Het aantal vogel aanvaringen staat in 2015 geregistreerd op 8,4 per 10.000 vliegbewegingen.
Met een simpel rekensommetje kom ik dan uit op 8,4 : 10.000 = 0.00084 x 451.000 = 378,84 vogel aanvaringen in 2015.
Bron: http://www.jaarverslagschiphol.nl/resultaten/onze-resultaten/veiligheid
Bron: https://www.rtvnh.nl/nieuws/177199/recordaantal-passagiers-voor-schiphol-in-2015
Een dergelijk aantal aanvaringen zul je met drones niet zo snel evenaren, laat staan overtreffen.
Misschien moet hier maar eens “wetenschappelijk” onderzoek naar gedaan worden.
Ik heb namelijk begrepen dat ze daar hier heel sterk in zijn.
Met vriendelijke groet,
Lodewijk
Oh ja, een jaar telt 365 dagen en met 378,84 vogel aanvaringen per jaar kom ik uit op een gemiddelde van 1,0379178 geregistreerde aanvaringen per dag Jeroen.
Zouden de Faunabescherming en Animal Rights ook bereid zijn om de verantwoording bij een vliegramp op zich te nemen?
Ik ben bang van niet.