Dieren in Hollywood worden steeds beter behandeld. Meer en meer regisseurs proberen wanneer er dieren voorkomen in producties dierenwelzijn te garanderen. Ook maken ze gebruik van alternatieve middelen, zoals verbeterde technologie. Dit zien we o.a. terug in films als ‘War Horse’ en ‘Rise of the Planet of the Apes’. Maar zelfs als films voldoen aan de richtlijnen van de American Humane Association (AHA) en dieren geen schade worden berokkend, zien producenten vaak over het hoofd hoe de vaak compleet afgerichte dieren zijn/worden mishandeld buiten de studio.
War Horse
In 2011 werd de film ‘War Horse’ genomineerd voor een Oscar. Deze productie deed opvallend veel moeite om te voorkomen dat de dieren ook maar enige vorm van gevaar liepen. In de film wordt vooral veel gewerkt met het Zuid-Afrikaanse paard Finder, die de rol van Joey speelt. De paardentrainer van de film, Bobby Lovgren, koos het paard zelf uit voor de rol. Finder speelde ook al in ‘Seabiscuit’, die in 2003 uitkwam. In ‘War Horse’ speelden naast Finder dertien andere paarden de rol van Joey, om progressie in leeftijd na te bootsen en te voorkomen dat er teveel stress op één dier werd uitgeoefend.
Voor de opnames waar vlakbij het paard bommen lijken te vallen, werden nadrukkelijk computer graphics gebruikt. En wanneer computer graphics niet realistisch genoeg waren, zijn bepaalde close ups opgenomen met een levensgroot animatronisch paard. Ook werden filmrekwisieten vervangen door veiliger alternatieven. Zo was prikkeldraad eigenlijk onschuldig plastic.
Filmregisseur Steven Spielberg vertelde de AHA dat hij vanaf het begin heeft benadrukt dat de paarden veilig moesten zijn.
Bij elke opname in de film was Barbara Carr, een AHA vertegenwoordiger, aanwezig. Zij vertelt dat de filmproducenten alles deden wat ze konden om te voldoen aan haar verzoeken. Ze waren oprecht in hun verlangen om de beste en veiligste film voor de paarden te maken. Voor een opname keek Spielberg naar Carr om er zeker van te zijn dat zij akkoord ging met de scène. Spielberg kon dan met een gerust hart filmen, wetende dat Carr alles onder controle had.
Interview met Barbara Carr
Rise of the Planet of the Apes
Een andere diervriendelijke film uit 2011 was ‘Rise of the Planet of the Apes’. PETA prees de film in een recensie. Het was volgens de organisatie de eerste live-action film uit de geschiedenis, waarbij de hoofdrol wordt vertolkt vanuit het oogpunt van een bewust dier, een personage met menselijke kwaliteiten.
Nog belangrijker, de film heeft geen enkele levende aap gebruikt tijdens het filmen. In plaats daarvan vertrouwde de film op computer gegenereerde beelden (CGI) en Peter Jackson’s WETA Digital. Hiermee creëerden de makers levensechte apen met behulp van baanbrekende visuele effecten.
PETA gaf de regisseur van de film, Rupert Wyatt, zelfs een Proggy Award. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan diervriendelijke bedrijven, mensen en producten. De film kreeg ook PETA’s stempel van goedkeuring, vanwege het gebruik van CGI en om de dierenrechten boodschap in het licht te zetten.
Wyatt legt uit dat de film vooral gericht is op het in beeld brengen van de mishandeling van apen in gevangenschap door de mens. Apen zijn de helden van deze film, terwijl de mens de schurk is. Rupert zei dat hij geen slechtere manier kon bedenken om de boodschap van zijn film te ondergraven, dan door gebruik te maken echte apen tijdens de productie.
Oscar voor Beste Acteur
Dieren zijn vanaf het prille begin een deel van de Hollywood-cinema. De Duitse herder Rin Tin Tin won op de Academy Awards in 1929 bijna de Oscar voor Beste Acteur. Rin Tin Tin’s roem en talent dwong de Academy om richtlijnen te implementeren die dieren specifiek uitsluiten van Oscarnominaties.
De mogelijkheid om als dier de titel van Beste Acteur te winnen deed zich onlangs weer voor, op de 84e editie van de jaarlijkse Academy Awards. De charismatische Jack Russell terriër genaamd Uggie, won miljoenen harten voor zijn prestaties in ‘The Artist’, een film uit 2011. Volgens sommige critici steelde Uggie elke scène uit de film. Zijn fans startten zelfs de campagne “Consider Uggie” om hem in aanmerking te laten komen voor de stemming voor Beste Acteur. Hoewel Uggie de benoeming niet kreeg, maakte hij wel een verrassing verschijning op de Oscars in een sketch met Billy Crystal. Ook kwam hij met cast van de film op het podium om de award voor Beste Film in ontvangst te nemen.
Water for Elephants
Uggie verscheen in 2010 ook in ‘Water for Elephants’, een andere film die zwaar leunt op acterende dieren. In tegenstelling tot ‘War Horse’ en ‘Rise of the Planet of the Apes’, heeft deze film niet zo’n beste naam wat betreft omgang met dieren. Hoewel de producenten en AHA beweren dat dieren geen schade zijn berokkend tijdens het maken, werden tegen de film toch beschuldigingen geuit van dierenmishandeling. In een video uit 2005, uitgebracht door Animal Defenders International (ADI), blijkt dat de olifant Tai voorafgaand aan de filmproductie werd mishandeld door haar trainers van het olifant verhuurbedrijf “Have Trunk Will Travel”. ADI nam contact op met AHA, en drong er bij hen op aan hun normen voor het gebruik van dieren in films te herzien, en in hun beoordeling mee te nemen hoe de dieren buiten de set en tijdens de voorbereiding van het filmen worden behandeld.
We Bought a Zoo
Cameron Crowe’s film ‘We Bought a Zoo ’, uitgebracht in 2011, kreeg van AHA ook de certificering dat dieren geen schade werden berokkend. Toch kreeg de productie, met zo’n 100 dieren op de set, het nodige te verduren. Voorafgaand aan de productie, drong PETA er bij Crowe en Fox Studios op aan om high-tech computer-gegenereerde beelden te gebruiken. De organisatie waarschuwde de filmmakers ervoor dat wilde dieren die gebruikt worden voor films, vaak het slachtoffer zijn van honger, mishandeling en elektrische schokken tijdens de pre-productie training.
Joyce Tischler, algemeen raadslid van het Animal Legal Defense Fund, vertelde Time Magazine:
“I’ve been doing this for 30 years, and I’ve come to believe that from the perspective of wild animals, there is nothing good for them in entertainment,” Joyce Tischler from the general counsel for the Animal Legal Defense Fund tells Time magazine. “I just cannot see a reason to support it.”
Gebruik van wilde dieren loont niet
Ondanks het feit dat Hollywood probeert het welzijn van “acterende” dieren te verbeteren en te garanderen, blijft het dierenleed buiten de set een groot issue. Rekening houdend met technologische vooruitgang, zoals CGI, is het ook echt niet nodig om dieren te gebruiken in de entertainment industrie. Met de aandacht en waardering voor films als ‘War Horse’ en ‘Rise of the Planet of the Apes’ en de kritieken op ‘Water for Elephants’ en ‘We Bought a Zoo’ wordt hopelijk alleen maar duidelijker dat dieren niet zonder meer op het witte doek thuishoren.
Bron ©PiepVandaag Isabelle Oostendorp