Stichting Wakker Dier zit in de finale van de Ster Gouden Loeki met haar TV-spot tegen de plofkip bij supermarkten. Een gouden kans voor supermarkten om hier lering uit te trekken, aldus Wakker Dier: “Het is het publiek die ons massaal de finale in heeft gestemd dus dat is een niet mis te verstane boodschap aan supermarkten als Albert Heijn en Jumbo die nog steeds hun schappen vol plofkip hebben liggen.”
Een plofkip is een snelgroeiende kip die in 6 weken tijd uitgroeit tot een vleeshomp van meer dan 2 kilo. Ze is dan zo zwaar dat ze niet meer normaal kan lopen. Meer dan de helft is kreupel; dat is de prijs voor goedkope kip. De TV-spot is onderdeel van de plofkipcampagne die volgend jaar met extra inzet door zal gaan. Wakker Dier wil dat deze kip ingeruild wordt voor fatsoenlijker behandelde kippen met één Beter Leven Ster van de Dierenbescherming. Veel A-merken en supermarkt Deen zegden eerder al toe om te schakelen.
De plofkipcampagne van Wakker Dier viel dit jaar al vaker in de prijzen: In Kamervragen vroeg de PvdA zelfs aan het kabinet ‘wat de overheid zou kunnen leren van de campagnes van Wakker Dier, gezien het feit dat zij lijken te kunnen bewerkstelligen waar de Kamer al jaren op aandringt: een snelle verduurzaming van het winkelschap?’ De plofkip-advertentie won de NRC-charity Award, Campagneleider Sjoerd van de Wouw was met plek 9 de hoogste nieuwkomer in de Duurzame 100 van Trouw en werd vorige week verkozen tot communicatieman 2012 door beroepsvereniging van communicatieprofessionals Logeion. Daarnaast kreeg Wakker Dier de transparantprijs uit handen van Rinnooy Kan namens PWC.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
ik hoop dat het de finale wind