Wereldwijd hebben dierenvrienden met vreugde gereageerd op de mededeling dat het toonaangevende Franse modehuis Chanel geen bont en exotische huiden meer zal verwerken in kleding en accessoires. Steeds vaker besluiten grote namen in de mode om huiden en bont uit te bannen vanwege het onlosmakelijk verbonden dierenleed.
Het bericht werd gisteren bekendgemaakt en zorgde meteen voor een golf aan positieve reacties, zoals van de vice-president van PETA, Tracy Reiman:
“De champagnekurken knallen bij PETA, dankzij de aankondiging van Chanel dat het bont en exotische huiden – inclusief krokodillen, hagedissen en slangenhuid – afgeschaft. Al tientallen jaren roept PETA het merk op om te kiezen voor luxe, wreedheid-vrije mode waar geen enkel dier voor hoeft te lijden en moet sterven. En nu is het tijd voor andere bedrijven, zoals Louis Vuitton, om dit voorbeeld te volgen en hetzelfde te doen.”
Eerste luxe merk tegen huiden
Chanel is het eerste luxe modemerk dat zich aansluit bij andere merken zoals Ann Inc., Arcadia Group (eigenaar van Topshop), ASOS, bebe, H&M, L Brands (eigenaar van Victoria’s Secret), Nike, Nine West, Overstock.com, PUMA en vele anderen die exotische huiden al hebben uitgebannen.
Het merk voegt zich ook bij Armani, Coach, Donatella Versace, Michael Kors, Gucci, Burberry, John Galliano en talloze andere namen die bont niet meer gebruiken in hun ontwerpen. In spetember van dit jaar werd ook al bekend dat de prestigieuze London Fashion Week voor de eerste keer bontvrij was.
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Bart van Riel