Het hoofdkantoor van C1000 heeft alle C1000 winkels met misleidende etiketten op plofkip opdracht gegeven de verpakking onmiddellijk aan te passen. Op de etiketten stonden kippen scharrelend in de wei afgebeeld. Plofkippen zitten echter opeengepropt in een dichte schuur. Ze komen pas voor het eerst buiten op weg naar de slacht. Van scharrelen in de wei, zoals de verpakking suggereerde, is dus geen sprake.
Wakker Dier had over de misleidende verpakking gisteren een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie en trekt deze nu in. “We hadden natuurlijk liever gezien dat C1000 niet de verpakking maar de plofkip aan had gepast. Onze campagne tegen de plofkip bij de supermarkten als C1000 gaat dus wel onverminderd door.” Gisteren beloofde Wakker Dier nog 250 lovende radiospotjes aan de supermarkt die als eerste toezegt om op korte termijn helemaal om te schakelen naar kip met 1 Beter Leven-ster van de Dierenbescherming.
Wakker Dier dient regelmatig klachten in bij de Reclame Code Commissie tegen misleidende vleesaanbiedingen en wordt daarbij vrijwel altijd in het gelijk gesteld. Zo veroordeelde de Reclame Code Commissie begin dit jaar groothandel Hanos omdat zij oneigenlijk kaviaar had aangeprezen als biologisch en werd supermarkt Coop eind vorig jaar veroordeeld voor misleiding vanwege haar reclame voor Weelderkip die ten onrechte als diervriendelijk werd aangeprezen.
Eergisteren kondigden de koepelorganisatie van supermarkten aan dat zij ernaar streven om per 2020 alleen nog maar kip en varkensvlees te verkopen dat minimaal voldoet aan de eisen van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Wakker Dier is blij met de erkenning dat de huidige plofkip en het varkensvlees in het winkelschap niet voldoet aan basale eisen maar vindt de streefdatum van 2020 een ordinaire manier van tijdrekken. De plofkipcampagne wordt dan ook met volle kracht voortgezet. Ondertussen hebben al veel A-merken als Unilever, Wagner Pizza, Struik en Olvarit aan Wakker Dier laten weten binnen 1 of meerdere jaren af te stappen van de plofkip en de eisen van het Beter Leven kenmerk over te nemen. Gisteren kondigde Domino’s Pizza hetzelfde nog aan.
Bron ©PiepVandaag.nl