Groot succes voor de documentaire Bont Girl met de Nederlands vlogster, model en zangeres Famke Louise! Vandaag heeft het confronterende verhaal over de bontindustrie in China twee Best Social Awards gewonnen.
Bont Girl won zowel de Best Social Award voor Beste Positive Impact als voor Beste Lancering. De uitreiking vond door de coronamaatregelen online plaats.
Beste Positive Impact – veel meer jongeren bontvrij
Famke Louise is amper een jaar voor haar undercoveractie nog uitgeroepen tot Dom Bontje 2018. Ze droeg een jas met een kraag van coyotebont. Ook zong ze een jaar daarvoor in haar liedje ‘Vroom’ stoer over het dragen van een ‘jacka met bontkraag’. Het winnen van de Dom Bontje titel, zette Famke Louise aan het denken.
.
.
Toen zij benaderd werd door Videoland om de bontindustrie in China met eigen ogen te aanschouwen, twijfelde ze geen moment. Moranni te Winkel, campagneleider Bont voor Dieren:
“Famke Louise heeft een enorme en jonge achterban die haar als rolmodel ziet. Haar stap van bontdrager naar dit openbare statement tegen bont, is een grandioos succes voor de miljoenen dieren die enkel en alleen worden gedood voor hun vacht. Famke Louise heeft bij haar fans, de Videolandkijkers en onze volgers voor bewustwording gezorgd als het gaat om de gruwelen van de bontindustrie. Mensen weten nu het verhaal achter hun kraag. Onder welke afschuwelijke omstandigheden deze dieren leven en gedood zijn. Het is meer dan terecht dat Bont Girl de Beste Positive Impact wint, omdat de docu heel Nederland wakker heeft geschud dat bont echt niet meer kan.”
Dat Nederland wakker is geschud, bleek bijvoorbeeld uit gesprekken die Bont voor Dieren na de lancering tijdens straatacties voerde. Veel jongeren hadden gehoord over de docu of hadden hem al gezien. Ze leverden massaal hun bontkraag in of spraken zich uit tegen bont. In de documentaire werd ook benoemd dat de vacht van een hele vos slechts 17 dollar kost, wat maar aangeeft hoe weinig een bontkraag waard is en dat de kraag van een dure merkjas, niet het product is dat de jas zo prijzig maakt.
Beste Lancering – de plottwist die niemand aan zag komen
Twee dagen voor de lancering van haar zogenaamde kledinglijn, plaatste Famke Louise een foto van zichzelf. Op de foto liep ze al wandelend over de Chinese bontmarkt. Daarbij stelde ze de vraag ‘Welk bontje past bij mij?’. Het was een post die ervoor zorgde dat ze zich twee dagen op moest sluiten in haar hotelkamer. Zoveel bedreigingen kreeg ze aan haar adres. De foto stond slechts tien minuten online, maar ging viraal. Moranni te Winkel:
“Al die bedreigingen en reacties aan haar adres betekenden eigenlijk maar één ding: bont kan echt niet meer! Wij zaten in het complot en riepen ook op haar massaal aan te spreken. Om landelijk aandacht te krijgen voor Bont Girl, was op deze manier de discussie starten over bont, de ideale manier. Die missie is voor meer dan 100 procent geslaagd. De winst voor Beste Lancering is de kers op de taart.”
Tot op de seconde van de lancering dachten de genodigden en alle live kijkers op televisie nog altijd te gaan kijken naar een modeshow. Famke Louise liep de catwalk op en zong een liedje, maar halverwege werd het optreden bruut verstoord door een ‘dierenactivist’ die haar vol spoot met rode verf en ‘bont is moord’ gilde. Ook dit was in scene gezet, want dit deed de campagneleider van Bont voor Dieren. Vervolgens kwam Famke Louise het podium op om te vertellen dat zij geen kledinglijn lanceerde, maar Bont Girl.
.
.
Bont Girl succes voor dieren
Een succes voor Famke Louise, voor Videoland en voor Bont voor Dieren. Maar het meest nog voor de miljoenen weerloze nertsen, vossen, wasbeerhonden, konijnen en coyotes die jaarlijks worden gedood voor hun vacht.
Bron:
- Persbericht Bont voor Dieren