Kinderen een reclameboodschap laten inspreken valt op in het medialandschap, moet een Noord-Brabants reclamebureau gedacht hebben. In de vorm van een vrolijk rijmpje vertelt een jong meisje dat ze ‘een graag geziene gast is op jouw barbecue, gezond is en lekker mals’. Een enorme blunder in de campagne ‘Geef Boeren Toekomst’, gefinancierd door o.a. LTO Noord, Zuivel NL en NZO.
Onder dezelfde noemer ‘Geef Boeren Toekomst’ kregen we al eerder een campagne voorgeschoteld door hetzelfde reclamebureau. De achterliggende gedachte voor die campagne was dat boeren en tuinders bedreigd worden door de stikstofplannen van het kabinet. De naam van de campagne was dan ook ‘Bedreigd!’. Want, zo redeneerden de opdrachtgevers en het reclamebureau:
“Zoals helaas geldt voor vele dieren, zoals de zeeschildpad, gorilla’s en reuzenpanda is de toekomst van Nederlandse boeren, het ei, de melk, vlees, wortels en aardappels onzeker. Onze Nederlandse Big Five wordt helaas met uitsterven bedreigd.”
Malse blunder
Het thema van de huidige ‘Geef Boeren Toekomst’-campagne is ‘Gezond en Betaalbaar’. Het radiospotje waarin een jong meisje vertelt dat ze ‘mals’ smaakt is onderdeel van een serie. Beluister de ‘Rara, wat ben ik’-blunder hieronder:
.
In elk spotje hoor je een kind vragen ‘rara, wat ben ik?’ en vervolgens eindigt het met een omschrijving hoe ze smaakt. Het gesproken verhaaltje of rijmpje draait natuurlijk om de producten van de boeren en tuinders. Maar een jong kind laten uitspreken dat ze ‘mals smaakt’ of ‘lekker’ is, daar kan je terecht grote vraagtekens bij plaatsen. Overwegen om het goed te praten is in ieder geval niet de gewenste reactie.
.
RCC: Televisiecommercial ‘Boeren houden van koeien’ is misleidend
Omgekeerde wereld
De ware boodschap van de agrolobby achter beide campagnes, is dat de consument zoveel mogelijk vlees en zuivel moet consumeren van eigen bodem. Dit, zeggen ze, om de toekomst van Nederlandse boeren veilig te stellen en de producten betaalbaar te houden. Het feit dat juist het produceren van deze producten de toekomst van de planeet en haar bewoners ernstig bedreigen, wordt compleet weggeredeneerd (lees: ontkend) op de bijbehorende website.
.
Spijker op de kop
Waar het reclamebureau en de agrolobby wél de spijker op de kop slaan met de huidige campagne, is dat een mensenkind de rol speelt van het stukje vlees op de barbecue. Elk geslacht dier is immers een jong dier, want men houdt niet van oud vlees.
Bronnen:
- BNNVARA
- Spiegel crossmedia communicatie
- Lees ook op AnimalsToday:
.
EU blijft volop subsidies pompen in de vlees- en zuivelindustrie
©AnimalsToday.nl Mariska van Geelen