Stropers smokkelen lichaamsdelen van tijgers steeds vaker per vissersboot van Maleisië naar Vietnam. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Op deze boten kunnen ze grotere ladingen vervoeren, zijn de kosten lager en is er minder kans op controles.
Uit onderzoek van natuurbeschermingsorganisaties Panthera, ZSL en de Maleisische Sunway University blijken vissersboten de voorkeursmethode te zijn voor de tijgersmokkel naar Vietnam. Stropers kunnen er grotere ladingen kwijt terwijl ze minder betalen. Ook zijn er minder controles door de douane dan bij land- of luchtroutes. Via die routes vervoeren stropers tijgerbotten die dagenlang zijn gekookt tot een lijmachtige substantie en geperst tot kleine blokken, omdat wordt geloofd dat deze medicinale werkingen hebben. Ook worden klauwen en tanden gesmokkeld. En ook andere dieren, zoals schubdieren, wilde zwijnen of beren(klauwen), worden per boot verscheept.
Smokkel per vissersboot
Voor het onderzoek werden meer dan 50 mensen geïnterviewd die betrokken zijn bij de illegale dierenhandel. De onderzoekers konden hen te spreken krijgen gedurende de COVID-pandemie lockdown, toen net als de rest van de industrieën in Maleisië, ook de stroperij tot stilstand kwam. Rob Pickles van Panthera en hoofdauteur van de studie:
“Om een probleem echt op te lossen en de juiste maatregelen te kunnen nemen, moet je het van binnen en van buiten begrijpen. Dat is wat we hopen dat deze studie doet: bijdragen aan die diepgaande kennis van het probleem, zodat we de maatregelen op maat kunnen maken.”
De tijgers leven in de bossen van het schiereiland Maleisië dat in het noorden over land verbonden is met Thailand. Toch komen bijna alle stropers uit de arme en ruige provincie Quang Binh in Vietnam. Deze provincie is relatief kwetsbaarder voor klimaatschokken dan andere provincies, en er is weinig werkgelegenheid. Uit het onderzoek kwam armoede vaak naar voren als reden om de illegale handel in wilde dieren in te gaan.
Omdat veel mensen tijdens de Vietnamoorlog de jungle introkken om te ontkomen aan Amerikaanse bombardementen, beheersen ze alle vaardigheden om maanden in de dichte bossen te overleven tijdens stroperij-excursies. Veel van de stropers maken aanzienlijke schulden om naar Maleisië te reizen en daar te verblijven voor de stroperij. Volgens de onderzoekers kan het drie maanden duren voordat de stropers quitte spelen met stroperstochten door de bossen. Bovendien worden reisdocumenten en identiteitsbewijzen vaak in beslag genomen door leiders.
Meer maritieme controles
De Maleisische en Vietnamese autoriteiten beloven de maritieme controles en de straffen aan te scherpen. Maleisië heeft de afgelopen jaren al maatregelen genomen. In sommige gebieden is de detectie en arrestatie van tijgerstroperij ook daadwerkelijk verbeterd. En hoewel er nog veel handelaren de dans ontspringen, hebben de maritieme autoriteiten de afgelopen vijf jaren duizenden vissersboten met smokkelwaar ter waarde van ruim 150 miljoen dollar in beslag genomen. Desondanks worden grote bazen zelden gepakt. De onderzoekers raden de autoriteiten aan om zich te richten op potentiële stropers in Quang Binh door het benadrukken van de gevaren en risico’s van stroperij en illegale handel. Gopalasamy Reuben Clements van ZSL:
“We kunnen onszelf niet uit een probleem arresteren. We moeten andere benaderingen onderzoeken, zoals zeer gerichte gedragsveranderingsmaatregelen, die parallel kunnen lopen aan arrestaties en vervolgingen.”
De tijgerpopulatie in Maleisië is sinds de jaren 50 drastisch gedaald van 3000 naar 150 vandaag. In Cambodja, Laos en Vietnam is de diersoort al uitgestorven. Naast de stroperij zijn er bovendien meer ontwikkelingen die de dieren bedreigen. Ze verliezen al jaren leefgebied door ontbossing, voedselbronnen door virussen en de afgelopen jaren woedt het fatale hondenziektevirus ook onder tijgers. Pickles:
“Het is hun laatste stuiptrekking. Dit is de laatste kans om het tij te keren.”
Bronnen:
-
- Panthera
- The Animal Reader
- AP News
- Lees verder op AnimalsToday.nl:
©AnimalsToday Sophie Jongma