Supermarktketens Aldi en Lidl stoppen volgend jaar met de verkoop van staleend uit Frankrijk. Ze stappen over op de vrije-uitloop eend. Dat hebben beide ketens toegezegd aan Wakker Dier, kort na de start van de nieuwe campagne tegen staleenden, die onder meer dagelijks op de radio te horen is.
Wakker Dier is blij met de toezegging van de supermarkten, die niet snel op zich liet wachten. Op de radio zijn dagelijks kerstliedjes te horen in de reclameblokken, die de supermarkten waarschijnlijk niet graag horen in combinatie met hun eigen reclames:
“Gelukkig erkennen deze twee supers dat eendenleed onacceptabel is. Nu Albert Heijn nog.”
Staleend
De supermarkten halen deze kerst de staleend uit Frankrijk. Deze Barbarie-eenden hebben een erbarmelijk bestaan. Ze leven met duizenden dicht op elkaar, opgesloten in een dichte stal. Met hun zwemvliezen staan ze op roostervloeren, wat ernstige pootproblemen kan veroorzaken. Hun snavels worden gekort, om verwondingen en kannibalisme te verminderen.
Buitenuitloop
Ook de vrije-uitloop eenden die in de Nederlandse schappen liggen, worden in Frankrijk geproduceerd. Dit zijn Pekingeenden. In tegenstelling tot de staleenden, hebben deze dieren wel toegang tot een buitenuitloop. Daarnaast staan ze binnen op stro in plaats van op roosters. Net als de staleenden hebben ze geen zwemwater.
- Lees ook:
Bron:
- Persbericht Wakker Dier