Albert Heijn heeft de plofkip in de eerste helft van 2013 bijna drie keer meer in de reclame gedaan dan in dezelfde periode in 2012. Met name de kiloknalleraanbiedingen in voordeelverpakking zorgen steeds voor een enorme piek in de verkoop.
Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier en cijfers van Marktonderzoekbureau IRI Nederland.
Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche, mede ondertekend door Albert Heijn, dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen. Maar diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster was slechts af en toe in de aanbieding en kip met twee of drie Beter Leven sterren werd al helemaal niet gepromoot in de folder of website.
Drijvende kracht achter plofkipverkoop
Marktonderzoekbureau IRI zette de verkoopcijfers in plofkip van zeven supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders, Deen, EMTÉ, Plus en MCD) op een rij. Deze ketens zijn samen goed voor 65% van alle verkochte supermarktkip. Wakker Dier vergeleek deze cijfers met de aanbiedingen van Albert Heijn. Hieruit bleek dat de pieken in de verkoop bijna naadloos aansluiten bij de aanbiedingen met de voordeelverpakking.
AH snelste groeier in stunten met plofkip
Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de 8 grootste supermarkten. Albert Heijn groeit het snelst in het aantal stunts met plofkip. In de eerste helft van 2013 had Albert Heijn 58 keer plofkip in de reclame, hetzij in de folder of op de website, terwijl dat in dezelfde periode van 2012 nog 21 keer was; een toename van 176%. Enkel C1000 stunt vaker met plofkip dan Albert Heijn. Ook Aldi, Dirk van de Broek en Plus stunten in 2013 weer meer dan in 2012. Bij Emté, Lidl en Jumbo nam het aantal stunts af. Jumbo beloofde helemaal te stoppen met promoten van plofkip buiten de winkel, maar maakt dat niet waar.
Vooruitgang ondanks gedrag supermarkten
Ondanks dat supermarkten zich keer op keer storten in prijsoorlogen en krampachtig blijven proberen om klanten te trekken met goedkope vleesaanbiedingen, is de Nederlander minder happig op vlees. Het tweede kwartaal van 2013 laat een flinke daling zien in bijna alle categorieën vergeleken met het zelfde kwartaal in 2010: varkensvlees -8,3%, rundvlees -7,6%, gehakt -5,5%, pluimvee -2,3%, vleeswaren -5,5%.
De verkoop van kip met een beter leven is sinds 2011 met 80 procent gestegen. Veel bekende A-merken, alle producenten van babyvoeding, bedrijfskantines van gerenommeerde bedrijven en 24 ziekenhuizen besloten al van de plofkip af te stappen. Het toenemende stunten van supermarkten zoals Albert Heijn, vindt Wakker Dier dan ook onbegrijpelijk. Wakker Dier zal blijven campagne voeren voor een plofkip-vrij schap.
Persbericht Wakker Dier