Albert Heijn is door 7.500 stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017. De supermarktketen suggereerde in de Allerhande dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen. In werkelijkheid zitten de dieren hun leven lang binnen in een krap hok in hun eigen poep. De Liegebeest is een prijs die Wakker Dier toekent aan bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn. Dit jaar is een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht.
In de Allerhande van afgelopen april plaatste Albert Heijn een artikel over serranoham van het eigen huismerk. Er stond een afbeelding bij van varkens die vrij rondlopen in de Spaanse wei. Hiermee verborg de supermarkt dat deze varkens in werkelijkheid binnen opgesloten zitten. Ze leven in een dichte stal zonder stro en hebben nog minder ruimte dan Nederlandse varkens. Albert Heijn gaf in een uitzending van Jinek toe dat de foto met varkens in de wei misleidend is, maar de supermarkt wil dat niet in haar magazine rectificeren.
Genomineerden
In totaal waren vijf genomineerden in de race voor de verkiezing. Naast de serranoham was Albert Heijn ook genomineerd voor kweekzalm, die ze in een tv-reclame ‘very happy fish’ noemt. Dit terwijl de vissen met duizenden opgepropt in grote kweeknetten leven en hierdoor depressief kunnen worden. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien laat zien die vrij grazen in de wei. ‘Schone schijn’, vindt Wakker Dier; Almhof houdt een groot deel van haar koeien binnen.
Product aangepast
De overige twee genomineerden pasten naar aanleiding van de verkiezing hun producten aan. Rio Mare sprak op de verpakking van tonijn over ‘welzijn’. Hiermee wekt ze de indruk dat ze de tonijn fatsoenlijk behandelt, maar de vissen worden levend ingevroren. Het visbedrijf gaat de informatie op de verpakking aanpassen. Tot slot gaat Friesche Vlag een andere naam bedenken voor hun koffiemelk ‘Halfvol Plantaardig’. Het product wordt namelijk verkocht als plantaardig, maar bestaat voor 96 procent uit melk.
Misbruik
Merken met misleidende uitingen over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument, vindt Wakker Dier:
“Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.”
Wakker Dier noemt de jaarlijkse Liegebeestverkiezing een succes:
“Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.”
Eerdere Liegebeestverkiezingen werden gewonnen door VITEL-oké, KFC en de term ‘scharrelei’.
Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
3 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Waarom !zoveel Hebzucht ! Verklat ALLES 👎🏼 😰
Ja, ik weet dat dieren in Spanje (dus ook de dieren in de veehouderij daar), op z’n zachtst gezegd nogal slecht af zijn. Maar ik heb toch ook aan Albert Heijn zelf gevraagd wat zij konden over het dierenwelzijn van deze ham. Dit was hun antwoord:
”Uw vraag heb ik uitgezet bij de leverancier en ik heb de volgende reactie van onze Spaanse leverancier van de Serranoham voor u hierop ontvangen.
Voor wat betreft uw vraag over Dierwelzijn in Spanje en de behandeling en huisvesting van Spaanse varkens, bevestigen wij dat wij voor het blanke varkensras (Jamon Serrano Consorcio) een duurzame relatie onderhouden met door ons geselecteerde en gecontracteerde boeren.
De voor ons bestemde varkens worden in stallen gehouden. Daarbij wordt de huidige Europese wetgeving met de daarin opgenomen kaders, richtlijnen en voorwaarden over het diervriendelijk houden van de varkens strikt nageleefd..
Alle gecontracteerde boeren zijn gevestigd binnen een kleine straal rond onze productiebedrijven en worden door ons met regelmaat op eigen locatie gecontroleerd en tevens beoordeeld op de naleving van alle geldende regels.
Wij beschikken over een ICC (Instituto Comunitario de Certificacion) dat inhoudelijk eisen stelt aan Dierwelzijn en de belangrijkste fasen tijdens het productieproces beschrijft. Hieronder vallen o.a. huisvesting, voeding, transport, ontvangst van de dieren, het ontladen van vrachtauto’s, het stallen, de behandeling alsook wijze van slachten van de varkens.
Voortschrijdende ontwikkeling en nieuw vastgelegde regelgeving richt zich op het door iedere gecontracteerde boer verplicht te verwerven AENOR certificaat. Het AENOR Certificate staat voor “Particular Regulation of the Animal Welfare of Livestock Farms based on the reference of the Welfare Quality RP B76.01”.
Om volledig aan de gewenste eisen en richtlijnen van dit nieuwe certificaat te kunnen gaan voldoen, krijgen de betrokken boeren 2 jaar de tijd. De producten van een gecertificeerde boer krijgen het “AENORCONFORM logo for Animal Welfare”.
Maar ja, dat is dus wat zij beweren en ik ben natuurlijk nog nooit in die stallen wezen kijken. Ik heb dus geen idee wie er gelijk heeft….
Terecht!
Een SCHANDE dat Albert Heijn zich telkens weer schuldig maakt aan dit soort praktijken om consumenten maar voor de gek te houden en geld uit hun zak te kloppen.
Onder leiding van Dick Boer is het natuurlijk een oerconservatief bedrijf waarbij alles draait om zo veel mogelijk geld bij elkaar te schrapen en de aandeelhouders tevreden te stellen.
Het feit dat zij tegenwoordig steeds meer biologische producten in hun winkels hebben doet daar niets aan af, want dat doen zij ook alleen maar omdat ook daar veel geld aan te verdienen is. Desondanks juich ik deze ontwikkeling natuurlijk van harte toe.
Maar Albert Heijn en de andere supermarktketens zouden zich eens veel meer moeten gaan richten op maatschappelijk verantwoord ondernemen, met fatsoenlijke omgang met al hun personeel, met veel meer duurzame en gezonde producten en veel minder producten die slecht zijn of die de natuur belasten. Een ommezwaai naar véél meer gezond en lekker plantaardige voeding en véél minder vlees en vleesproducten is niet alleen wenselijk, het is ook grote noodzaak om de schade die de grootschalige veeteelt op de aarde veroorzaakt te beperken en de opwarming van het klimaat af te remmen.