Wakker Dier is gistervanochtend de grootste campagne uit haar geschiedenis gestart, gericht tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. Op TV, radio, billboards en in kranten zal komende weken de kritiek op deze twee grote plofkipverkopers te horen en te zien zijn. Albert Heijn en de Jumbo Groep Holding BV verkopen samen meer dan de helft van alle plofkip die via de kassa’s van de supermarkten verkocht wordt. Dit aandeel is sterk gegroeid, mede door het vele gestunt met kip van Albert Heijn en de ‘laagste prijsgarantie’ van Jumbo.
Veel A-merken als Unilever, Johma en Struik hebben ondertussen aangegeven over te schakelen op betere kip. Ook supermarkt Deen gaat deze stap maken. Toch hebben de meeste supermarkten nog plofkip, mede omdat ze niet durven om te schakelen zolang de twee grootste supermarkten de kip geen beter leven gunnen.
Albert Heijn: grootste plofkipverkoper van Nederland
Albert Heijn is verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Ze is niet alleen de grootste supermarkt maar verkoopt ook verhoudingsgewijs nog eens veel kip door haar vele gestunt en lage kipprijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat via de toonbanken van de Albert Heijn. Het gaat om tientallen miljoenen kippen per jaar. Het overgrote deel hiervan is plofkip. Albert Heijn koopt ondermeer voor een prikkie de ergst geplofte kippen uit stallen op om als ’grote kipfilet’ tegen bodemprijzen te verkopen.
Jumbo: groei keten met introductie van laagste prijsgarantie op plofkip
Jumbo Groep Holding BV, zoals de officiële naam luidt, groeit in rap tempo door ondermeer de overname van honderden C1000 winkels. Jumbo is nu al de tweede grootste supermarkt van Nederland en wil uitgroeien tot dé grote concurrent van Albert Heijn. Om extra klanten te winnen en de kiloknaller gerichte C1000-klant te behouden, is ze bij vlees en kip de ‘laagste prijsgarantie’ aan het invoeren. Zo stimuleert ze ook de andere supermarkten om de prijzen laag te houden. De plofkip is daarvan de dupe.
Kreupel
Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van 6 weken al kreupel. Zij hebben een ‘gait score’ van 3 tot 5 op een schaal van 5. Een score van 3 of hoger wordt geassocieerd met chronische pijn. De kreupelheid is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen door het vele liggen in hun eigen ontlasting voetzweren ontwikkelen. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Oud-staatssecretaris Bleker sprak over “verminderde mobiliteit bij vleespluimvee als gevolg van te snelle groei ….. Ik zie deze ongewenste erfelijke gebreken als misstanden van de fokkerij.”
Bekijk hieronder de anti-plofkipcommercial van Wakker Dier:
Bron: Persbericht Wakker Dier ©PiepVandaag.nl
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Vindt het heel slecht, dat kip voor de laagste prijzen nog steeds gestimuleerd blijft.
Ook is er weinig keus, wanneer je de kip, varken of rund een beter leven gunt.
Help mee, want vindt het schandalig hoe grote supermarktketens hier mee omgaan.
Vaak kunnen de boeren hier niets aan doen, ook zij willen een beter leven, maar de
de winkel bepaalt en daarna de klant.