Plastic is zo aanwezig geworden in onze samenleving dat we bijna niet meer merken dat het er is. We pakken een flesje water zonder blikken of blozen, we zien plastic zakken in bomen hangen en we gebruiken ten minste 10 verschillende vormen van plastic per dag, zonder daar over na te denken. Plastic is ontzettend handig en wegwerpbaar, dus waarom zouden we meer betalen voor die 30 seconden dat we het gebruiken?
Nou, het blijkt dat plastic afval een enorm groot probleem creëert. Ieder jaar wordt er zo’n 300 ton plastic geproduceerd en het duurt duizenden jaren voordat het afbreekt. Denk er eens over na: je gebruikt een plastic tas voor een kwartiertje om je boodschappen van de winkel naar huis te brengen, maar die zak blijft vervolgens zo’n 1000 jaar bestaan voordat ie afbreekt.
Maar dat is nog niet eens het ergst. Van al het plastic afval wat we produceren, wordt 8,8 miljoen ton in de oceanen gedumpt waar het op dit moment 700 mariene soorten met uitsterven bedreigd. Onlangs is er nog een 11-meter-lange potvis aangespoeld na het verorberen van teveel plastic. Als er geen stappen ondernomen worden om de hoeveelheid plastic die we ieder jaar het milieu in brengen te minderen, zullen we nog meer soorten verliezen.
Gelukkig zijn er veel gepassioneerde mensen die weigeren om het enorme plastic probleem op onze planeet te negeren. Christine Ren is één van deze mensen. Christine is een documentairemaakster die haar kennis van marine ecosystemen heeft gemixt met haar dans skills om prachtige video’s en beelden te maken die realistisch laten zien hoe mensen omgaan met plastic. In haar nieuwste project “blinde vlekken” werkte ze samen met Brett Stanley Photography om een meeslepende onderwatershoot te maken, waarin het thema ‘conserveren’ centraal staat.
Het gebruik van een blinddoek laat onze lusteloosheid zien tegenover de impact van onze keuzes. Als mensen werden gedwongen om te zien waar hun gebruikte wegwerpartikelen zouden eindigen, denken ze wel twee keer na voordat ze achteloos naar een plastic zak grijpen in de supermarkt. Maar er is hoop, zoals Christine uitlegt: “De markt past zich razendsnel aan op basis van de eisen van de consument. Dit betekent dat we onze wereld om kunnen zetten naar een wereld met duurzame materialen, als we daar voor kiezen.”
Wij als consumenten hebben een heleboel macht. Er zijn al een aantal composteerbare, biologisch afbreekbare alternatieven voor plastic op de markt, als reactie op de vraag van de consument. Als we blijven aandringen op betere producten, dan is er een enorme kans voor innovatie. Mensen hun macht laten herkennen, is één van Christines belangrijkste doelen die ze met dit project wil bereiken.
We hoeven niet te wachten tot eetbare tassen de standaard worden in winkels, we kunnen nú al een verschil maken. Als we allemaal een poging doen om te onderzoeken waar we plastic nou precies voor gebruiken en actief gaan zoeken naar een alternatief, kunnen we drastisch bezuinigen op de hoeveelheid plastic vervuiling die zijn weg vindt naar de oceaan.
One Green Planet is van mening dat de vermindering van het gebruik van plastic niet iets is van een gemak opgeven, maar een leer om het maximale voordeel te halen uit de items die je iedere dag gebruikt met een minimale impact. Jij ook?
Hoor hier meer van Christine en zie hoe de foto’s tot stand zijn gekomen.
Bron ©PiepVandaag.nl Sophie Janssen