In hun nieuwe radiospotje zegt Wakker Dier dat supermarkt Albert Heijn alles over heeft voor gezonde klanten, met hippe sapjes en groenten, maar niets voor gezonde kippen. Bij AH bekommeren ze zich niet om het welzijn van hun kiloknallers.
Er zijn geen supermarkten waar kippen minder ruimte krijgen dan de AH-kip. Die kip leeft met 16 op een vierkante meter. Ter vergelijking: bij Jumbo-kippen is dat 13 en bij biologisch 10 per vierkante meter. Daarnaast krijgen ze geen daglicht en lopen en liggen ze de hele dag in hun eigen uitwerpselen. Anne Hilhorst van Wakker Dier:
“Albert Heijn maakt gezonde sier met sapjes en groentefrietjes, maar laat ondertussen de kippen in hun eigen stront staan.”
Beluister de nieuwe radiospot gericht op Albert Heijn:
Voetzweren
Omdat de kippen in hun eigen ontlasting staan krijgen ze voetzweren. Hilhorst:
“En daarbij geldt: hoe meer kippen per vierkante meter, hoe groter de kans op voetzweren. De uitwerpselen drogen namelijk minder goed door het hoge aantal kippen.”
Juist daarom wil Wakker Dier dat Albert Heijn minder kippen per vierkante meter gaat houden.
Stunten
Naast het ongezonde leven van de AH-kip, verergert Albert Heijn volgens Wakker Dier de problemen door ook nog eens heel veel te stunten met hun kip:
“Het gemiddeld aantal kipkiloknallers bij supermarkten ligt begin 2019 op 59. Albert Heijn presteert het om in dezelfde periode bijna 150 keer kip zonder keurmerk in de aanbieding te doen.”
Andere supermarkten
Dat Albert Heijn de leefomstandigheden van zijn kippen niet verbetert, heeft ook gevolgen voor de kippen van andere supermarkten. Hilhorst:
“Albert Heijn is de grootste speler in supermarktland. Alle concurrenten kijken dus wat Albert Heijn doet. En zolang die niks doet, verbetert het leven van de andere supermarktkippen ook niet.”
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
1 Comment
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Aangezien het altijd volledig aan de intensieve vee-industrie en de handel overgelaten wordt en dit er voor zorgt dat er na tientallen jaren amper iets gebeurd is in het belang van de dieren is de enige en meest effectieve manier om dit leed op te laten houden eenvoudig te stoppen met het eten van vlees.
Na tientallen jaren onvermoeibaar strijden van dierenbeschermingsorganisaties en enkele diervriendelijke politieke partijen heeft de PLOFKIP dan eindelijk een paar cm. meer ruimte gekregen en zij mag een paar dagen langer leven…
Dat zet dus ook absoluut geen zoden aan de dijk.
De sector verbetert zichzelf niet, de supermarkten denken alleen maar aan hun exorbitante financiële winsten en de meeste consumenten kan het blijkbaar ook niets schelen of wil het niet weten.