Een enorme poster van een kind met zijn twee kameraden, een Husky en een Samojeed, wijst Chinese reizigers erop dat honden maatjes zijn, geen voedsel. Trein- en busstations en liften in veertien Chinese steden, waaronder Beijing, Shanghai en Guangzhou, hangen vol met levensgrote advertenties waarin mensen wordt afgeraden honden en katten te eten.

honden- en kattenvlees
Foto via Animals Asia

Advertenties zetten mensen er meestal toe aan producten of diensten te kopen. De campagne ‘Be healthy. Say No to Cat and Dog Meat’ probeert juist het tegenovergestelde te bereiken. De posters maken mensen ervan bewust dat het eten van honden- en kattenvlees ongezond is (veel zwerfdieren zijn ziek) en dat de dieren huisvrienden zijn.

honden- en kattenvlees
Foto via Animals Asia

In de advertenties worden drie situaties afgebeeld: een kind dat opgroeit met honden (Partners in Growth), een loyale hond die het huis bewaakt (Guardian) en straatkatten die wellicht gestolen huisdieren zijn (Stray). Hiermee wil de organisatie die de posters ontwierp, Animals Asia, dat mensen gaan nadenken over wat ze in hun mond stoppen: vrienden, geen voedsel.

honden- en kattenvlees
Foto via Animals Asia

Veel mensen bekijken de afbeeldingen op internet, de respons is overweldigend. Op de Chinese versie van Twitter, Weibo, werden ze binnen een dag al 3000 keer gedeeld.

‘Als je kat of hond eet, heb je geen idee waar het vlees vandaan komt en hoe veilig het is. In China worden veel katten en honden achtergelaten op straat: velen overlijden door ziektes. Zwerfdieren verkeren vaak in slechte gezondheid en worden van straat geroofd om op te eten. Geliefde huisdieren worden gestolen en naar gruwelijke vleesmarkten gebracht. We zijn ervan overtuigd dat het eten van katten- en hondenvlees met deze wetenschap voor veel mensen minder aantrekkelijk wordt’, aldus directeur Honden- en Kattenwelzijn Irene Feng.

Weliswaar hebben zorgen over voedselveiligheid niets te maken met het leed dat de huisdieren wordt aangedaan, maar door de campagne op twee speerpunten te richten, is het bereik groter. Het doel is uiteindelijk dat steeds minder mensen katten en honden als voedsel zien.

Oprichter van Animals Asia, Jill Robinson zegt:

‘Het goede nieuws is dat het bewustzijn groeit. We hebben geweldige reacties gekregen en velen verspreiden de boodschap verder. Vergis je niet, dierenwelzijn is een kwestie die steeds belangrijker wordt in China en de katten- en hondenvleesindustrie wordt ter verantwoording geroepen.’

Bron ©PiepVandaag.nl Angelique Lagarde