De uitbreiding van een oliepijplijn aan de Canadese westkust heeft grote gevolgen voor de orkapopulatie. Hierdoor zal het scheepvaartverkeer van olietankers op de Salish Sea fors toenemen. Naast geluidsoverlast is de kans op lekkage van olie groot. Volgens milieubeschermers is dit besluit de doodssteek voor de al bedreigde walvissen.
Verdriedubbeling olietransport
Vorige week maakte premier Justin Trudeau bekend goedkeuring te hebben gegeven voor de uitbreiding van de Trans Mountain oliepijplijn van Kinder Morgan. Hiermee wordt de capaciteit bijna verdriedubbeld op een al bestaande lijn van Edmonton in Alberta naar Burnaby in Brits-Columbia, van circa 300.000 vaten naar 890.000 vaten olie.
De ruwe olie wordt getransporteerd naar de Westridge Marine Terminal nabij Blaine, waar het in tankers wordt gepompt. Momenteel doen zo’n vijf tankers per maand de terminal aan, na de uitbreiding worden dit er zo’n vierendertig. Deze tankers varen dwars door het territorium van de Southern Resident orka’s, langs Vancouver Island en de Amerikaanse San Juan eilanden.
Veel te verduren
Deze orkapopulatie heeft in de jaren ’60 en ’70 een zware klap gehad door de dolfinariumindustrie, waarvoor veel orka’s uit het wild werden geroofd. Daarnaast is hun voedselaanbod de laatste decennia sterk afgenomen, door het aanleggen van dammen in rivieren, waardoor fors minder zalm beschikbaar is. Nu de Canadese overheid besloten heeft ook nog eens het vervoer van olie uit te breiden in het leefgebied van deze gepijnigde dieren, kan dit hun einde betekenen.
Weerstand
Milieuorganisaties zijn geschokt door dit besluit en beraden zich op juridische stappen. Volgens hen is een olielek onvermijdelijk.
Chris Genovali van de Rainforest Conservation Foundation:
“De goedkeuring voor het Trans Mountain project van Kinder betekent dat de overheid de waarschijnlijke uitsterving van de Southern Resident orka’s in de Salish Sea goedkeurt.”
Ken Balcomb volgt de orkapopulatie al sinds 1976 en is de oprichter van het Center for Whale Research. Hij zegt sarcastisch:
“Het is een zwarte dag. Gelukkig zijn er nog walvissoorten in andere delen van de wereld die nog niet vernietigd zijn. Als mensen walvissen willen gaan bekijken zullen ze daarheen moeten gaan.”
Lawaai
Niet alleen de gevaren van een olielek zijn zorgwekkend, het extra scheepvaartverkeer zorgt ook voor veel meer geluidsoverlast. De herrie van schepen verstoort de geluidsgolven die orka’s uitzenden om te communiceren en te jagen.
Hoge waarde
Trudeau rechtvaardigt zijn besluit door aan te geven dat hij het project zou hebben afgekeurd als hij van mening was dat de uitbreiding van de pijplijn gevaarlijk zou zijn voor de kust van Brits-Columbia. De olie moet volgens hem worden opgepompt, want:
“Er is geen land ter wereld dat voor miljarden aan olie in de grond laat zitten terwijl er afzet voor is.”
Bronnen: The Bellingham Herald, CTV News ©PiepVandaag.nl Angelique Lagarde
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?