Reiswebsite TripAdvisor promoot en verkoopt tickets voor sommige van ’s werelds wreedste toeristische attracties met wilde dieren. Dat onthult de dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection. TripAdvisor onderneemt echter geen actie, ondanks herhaalde verzoeken.

TripAdvisor
Geen olifantenritjes tijdens je vakantie! | Foto: Éclusette/Wikimedia

World Animal Protection schat dat minimaal 550.000 wilde dieren wereldwijd lijden in onverantwoorde toeristische attracties. Daarvoor worden veel kaartjes verkocht en gepromoot via TripAdvisor, dat 300 miljoen bezoekers per maand trekt.

Toeristen die via deze grootste mondiale reiswebsite tickets kopen om bijvoorbeeld olifantenritten te maken, zeeschildpadden aan te raken, dolfijnenshows te zien en ‘selfies‘ met leeuwen en tijgers te nemen, zijn zich meestal niet bewust van het misbruik en het lijden van de dieren dat achter deze attracties schuilgaat. Ondanks talrijke pogingen van World Animal Protection om samen te werken, onderneemt TripAdvisor geen enkele actie, hoewel het bedrijf eerder had toegezegd te willen ‘helpen om reizigers een beter begrip bij te brengen van dierenwelzijn en soortbehoud.’

Onderdanig gemaakt
De dieren in deze toeristische attracties zijn vaak als jong bij hun moeder weggehaald. Ze worden fysiek en psychisch mishandeld tijdens de training die de dieren zodanig onderdanig maakt, dat ze een toerist op hun rug toelaten voor een rit, trucjes opvoeren of poseren voor vakantiekiekjes. Vervolgens worden ze de rest van hun leven vastgeketend of in kooien gehouden, mijlenver weg van de vrijheid in hun natuurlijke leefomgeving.

TripAdvisor beweert dat de beoordelingen op hun website geen af- of goedkeuring van de reissite betekent; ze zeggen slechts een platform te bieden voor reizigers die hun positieve of negatieve meningen delen. In tegenstelling tot hun claim van ‘onpartijdigheid’, maakt TripAdvisor rangordelijstjes en beloont ze wrede attracties door middel van hun populariteitsindex en ‘Certificate of Excellence’-programma, door het extra onder de aandacht brengen van deze websites en zo hun populariteit bij potentiële reizigers versterken.

Aanpassingen
World Animal Protection heeft TripAdvisor de volgende aanpassingen voorgesteld:

  • Stop de verkoop van kaarten voor wrede attracties met wilde dieren, zoals via dochteronderneming Viator
  • Stop met het geven van het ‘Certificate of Excellence’ aan wrede attracties
  • Stop het opnemen van wrede attracties in de populariteitsindex
  • Voer een ‘WildlifeLeaders’ regeling in, gebaseerd op het bestaande ‘GreenLeaders’-programma, om gebruikers te helpen weloverwogen keuzes te maken en bedrijven aan te moedigen om betere welzijnsstandaarden voor dieren te hanteren.

Pascal de Smit, directeur van World Animal Protection Nederland:

“TripAdvisor heeft een enorme invloed en een cruciale rol in het helpen beëindigen van het misbruik van wilde dieren in het toerisme. We weten dat mensen wilde dieren willen zien, maar ze moeten zich bewust zijn van het leed dat achter de schermen plaatsvindt, en betere, diervriendelijke keuzes maken. TripAdvisor kan een belangrijke rol spelen bij het informeren van toeristen en het uitlichten van de diervriendelijke locaties, waar wilde dieren vrij kunnen rondlopen en er geen direct contact is tussen toeristen en dieren. Hoog tijd dat TripAdvisor daarmee een begin maakt.”

Petitie
De dierenbeschermingsorganisatie vraagt het publiek om zich achter haar te scharen door de petitie te tekenen om van TripAdvisor te eisen dat ze zich verantwoordelijk opstellen en stoppen met het verkopen van tickets waar dierenleed aan kleeft.

Persbericht World Animal Protection