4 miljoen mensen zien onthullende film over voedselreclame

Reclamemakers gebruiken allerlei trucs om producten uit de vee-industrie aan de man te brengen. Dat is de boodschap van een nieuwe, korte film van Compassion in World Farming (CIWF) die in een paar dagen tijd wereldwijd meer dan 4 miljoen kijkers trok op internet. De film is nu ook -met Nederlandse ondertiteling te zien op www.ciwf.nl/voedselreclame.

voedselreclame
Screenshot ‘Voedselreclame’

In de film vertelt een ‘reclamevrouw’ aan een publiek van circa 100 mensen welke technieken gebruikt worden om consumenten te verleiden tot het kopen van vlees uit de vee-industrie. De belangrijkste truc, het ‘geheime wapen’, houdt zij echter geheim tot het eind. De spreekster in de film is een actrice, maar het publiek weet dat niet. Alle feiten in het verhaal zijn waar, net als de geschokte reacties van het publiek, dat pas na afloop hoorde dat de spreekster een actrice was.

De film, inclusief de onthulling van het ‘geheime wapen’ bekijk je hier:

(Via het tekentje met twee horizontale streepjes, rechts onderin, kun je de ondertiteling aanzetten.)

De film, die oorspronkelijk ‘The secrets of foodmarketing’ heet, werd in het Verenigd Koninkrijk gemaakt met speciale steun van donateurs van CIWF nadat een TV spot van de organisatie niet werd toegelaten. Als reactie hierop maakte CIWF deze film, die inmiddels via sites als Youtube en Upworthy viraal is op het internet.

Persbericht Compassion in World Farming