Staatssecretaris Dijksma gaat zich inzetten voor GPS-systemen in alle Europese veewagens. Zij zegde dit gisteren toe na vragen van Esther Ouwehand in een debat over het Europees landbouwbeleid. Bij diertransporten in Europa wordt de wettelijke transporttijd vaak overschreden. Dieren zitten urenlang opgesloten, onder erbarmelijke omstandigheden. De controle op diertransporten is bedroevend. De Partij voor de Dieren wil dat veevervoerders die zich niet aan de regels houden boetes krijgen en dat hun wagens aan de ketting kunnen worden gelegd. Verplichte GPS maakt dat mogelijk.
De Partij voor de Dieren strijdt onophoudelijk voor inperking van het gesleep met dieren door heel Europa. Dieren zitten nu 24 uur lang – en soms nog langer – in overvolle veewagens gepropt. In extreme kou of hitte rijdt de chauffeur gewoon door. Dieren komen uitgeput of uitgedroogd bij het slachthuis aan. Een groot aantal dieren overleeft de reis niet eens. De Nederlandse regering pleit in Europa voor een maximumtransportduur van 8 uur. De Partij voor de Dieren vindt dat veel te lang en wil diertransporten beperken tot maximaal twee uur.
De minimale Europese regels die nu gelden voor diertransporten worden vaak niet nageleefd. Controle is er nauwelijks. Als een GPS-systeem wordt ingevoerd, kunnen de transporten in de gaten worden gehouden. Zo kan sneller worden ingegrepen als de regels worden overtreden en kunnen malafide transporteurs beter worden aangepakt. Esther Ouwehand:
“Diertransporten zijn veel mensen een doorn in het oog. Maar het tij begint te keren. De Nederlandse regering gaat zich nu inzetten voor verplichte GPS-controle. En als de Partij voor de Dieren en haar Europese zusterpartijen straks zetels veroveren bij de Europese Verkiezingen, kunnen we ook vanuit het Europees Parlement een vuist maken tegen het ellenlange gesleep met dieren in overvolle wagens”.
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
5 Comments
Comments are closed.
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?
Als nederlanders nu eens bereid waren om een normale prijs voor hun vlees te betalen waren al deze lange reizen met de dieren niet nodig want er zijn nog veehouders genoeg in nederland maar die willen graag ook een normale prijs voor hun product zelf wilt u toch ook normaal verdienen en dat transporteurs soms te lang rijden licht ook aan ons zelf moeten we maar niet al die polen Roemenen enz hier heen halen om voor een hongerloontje te werken de nederlandse chauffeur moet wel door rijden wil hij ook een boterham verdienen dus stop eerst met de kiloknallers dan volgt de rest vanzelf
Dierentransporten, daar zijn mensen op tegen, want dan komen ze de dieren te zien, wat er voor die tijd met die dieren gebeurd dat boeit vaak niet, want dat zien ze niet.
Al die dieren lekker uit het zicht, dan koop je veel gemakkelijker enorme hoeveelheden belachelijk goedkoop vlees, wat gelukkig niet meer op een dier lijkt.
Als mensen zo nodig dieren moeten eten, waarom worden zij dan niet geslacht waar zij opgefokt zijn?
Het is toch van de zotte dat vele miljoenen dieren honderden en vaak zelfs meer dan 1000 km versleept worden om geslacht te worden?
Het zou ook goed zijn als de partij het rondzeulen met wilde dieren van circussen in europa zou verbieden, te beginnen bij nederland.
succes met al jullie akties!
Er zijn nu ook systemen die op afstand kunnen checken of deuren van vrachtwagens geopend worden. Dit is oorspronkelijk ontwikkeld tegen diefstal van goederen (o.a. via corrupte vrachtwagenchauffeurs). Maar dit systeem kan wellicht ook van pas komen bij het naleven van voorschriften bij diertransporten?