“We’ve talked things over, and decided not to play at SeaWorld at this time. We watch movies too, ya know!” schreef de Canadese rockgroep Barenaked Ladies vorige maand op hun website. Sinds het uitkomen van de succesvolle documentaire BlackFish eerder dit jaar, waarin een boekje open wordt gedaan over het werkelijke leven van zeezoogdieren in gevangenschap, hebben 8 van de 10 artiesten hun geplande optredens voor het komende jaar in SeaWorld Orlando geannuleerd.

artiesten

Na Barenaked Ladies, besloten ook Heart, Willie Nelson, Martina McBride en Cheap Trick van hun muzikale voorstellingen in SeaWorld af te zien. Sommige van de artiesten annuleerden nadat hun fans een petitie tegen hun optreden in SeaWorld hadden opgezet op de actiecampagnewebsite Change.org. Zangeres Joan Jett heeft SeaWorld laten weten ook geen toestemming meer te verlenen voor het gebruik van haar nummer “I love Rock&Roll” tijdens de openingsshow.

tilikum
Tilikum | Foto Matayna

De documentaire BlackFish, die in november dit jaar in Nederland in première ging, onderzoekt wat de orka Tilikum er toe dreef zijn ervaren trainster Dawn Brancheau te doden in 2010. De film die hieruit volgt doet een boekje open over de wrede behandeling van de gevangen dieren, de tragische dood van de trainers en de enorme druk bij het werken in attractieparken met budgetten van miljarden. Regisseur Gabriela Cowperthwaite  laat met haar film zien dat hoog intelligente en bijzonder gevoelige zeezoogdieren zoals orka’s in gevangenschap ernstig gefrustreerd en aggresief gedrag kunnen gaan vertonen. Orka Tilikum zou na 30 jaar in gevangschap en een leven van verveling, claustrofobie en pesterijen van soortgenoten een psychose hebben gekregen waarna hij zijn trainster aanviel. Voormalig trainer Samantha Berg reist met de film mee om het publiek te vertellen over haar ervaringen als werknemer bij het themapark. SeaWorld zelf weigerde elke bijdrage aan het maken van BlackFish, maar deed de documentaire na het uitkomen van de film af als eenzijdig en misleidend.

artiesten
Foto: Matayna

Hoewel SeaWorld nog steeds een miljardenbedrijf is daalt de populariteit van het amusementspark en kampt het met aanzienlijk dalende bezoekersaantallen en marktwaarde. Afgelopen vrijdag plaatste SeaWorld advertenties in een aantal van de grootste kranten in de Verenigde Staten, waaronder de New York Times, Washington Post, USA Today, om de recentelijke kritiek op de organisatie van tafel te vegen. In de advertenties poogt SeaWorld de nadruk te leggen op haar bijdrage aan academisch onderzoek, reddingsacties en conserveringsprogramma’s. Volgens het jaarverslag 2010-2011 gaf SeaWorld in de laatste 10 jaar 9 miljoen USD uit aan conserverings- en rehabilitatieprojecten. Alleen al in het derde kwartaal van 2013 maakte SeaWorld 538 miljoen USD winst.

BlackFish is niet de eerste film die de gevangschap van zeezoogdieren in attractieparken aan de kaak stelt. Vergeleken met voorgangers, zoals Lolita: Slave to Entertainment (2003) en het Oscar-winnende The Cove (2010), zou het grote effect wat de film BlackFish nu al op de industrie uitoefent gelegen kunnen zijn in de groeiende populariteit van sociale media. De grote aandacht voor de film heeft BlackFish – na een rondgang in de filmtheaters en een veelbesproken uitzending door kabelzender CNN Films – vooral te danken aan haar rondgang op sociale media zoals Facebook en Twitter, waar de film nog steeds volop wordt verspreid.

©PiepVandaag.nl Brigit Oele