Afgelopen dinsdag publiceerde het WNFeen ranglijst die 130 supermarkten en levensmiddelenproducenten uit Europa, de Verenigde Staten, Australië, Japan en India met elkaar vergelijkt op het gebruik van duurzame palmolie. De conclusie: Het bedrijfsleven heeft nog een lange weg te gaan.

Palmolieplantage - palmolie
Palmolieplantage | Foto: Wikimedia Commons

Minder dan de helft van de bedrijven is namelijk volledig overgeschakeld op palmolie uit duurzame bron. Nederlandse supermarktconcerns Superunie, C1000 en Jumbo/Super de Boer scoren teleurstellend. Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, vormt de uitzondering en behoort tot de koplopers op het gebied van verantwoorde palmolie.

Nederlandse levensmiddelen producenten doen het beter. Remia en FrieslandCampina staan in de top 25. Unilever wordt geroemd door het WNF omdat zij als één van de grootste inkopers van palmolie ter wereld ruim 50% uit duurzame bronnen halen. Unilever heeft aangekondigd eind 2014 alle ingekochte palmolie tot aan de productiebron te kunnen traceren.

Palmolie is een belangrijke grondstof voor producten als margarine en brood, maar ook voor shampoo en lippenstift. Bij duurzame palmolieproductie wordt geen tropisch bos weggekapt.

Johan van Gronden, directeur van het WNF zegt naar aanleiding van het rapport dat bedrijven in vergelijking tot het vorige onderzoek uit 2009 vooruitgang hebben geboekt:

“Maar het tempo moet echt omhoog. Doen ze dat niet, dan lopen ze de kans bij te dragen aan zaken als grootschalige ontbossing. Dat maakt hun producten voor de consument een stuk minder aantrekkelijk.”

Bron: NOS.nl ©PiepVandaag.nl