Een horrorscenario: al rijdend op een snelweg zakt een paard door de vloer van de aanhangwagen waarin hij vervoerd wordt. De verwondingen zijn zo ernstig dat het dier is afgemaakt. De trailer had niet meer gebruikt mogen worden, maar keuring is niet altijd verplicht. Dat kan leiden tot levensgevaarlijke situaties voor dier én mens.
Je zou denken dat de eigenaar de weg was opgegaan met een afgekeurde trailer. Niets is minder waar. De trailer had inderdaad niet gebruikt mogen worden, maar het is aan de eigenaar zelf om dat te beoordelen. Omdat een keuring niet verplicht is voor deze trailers, kan dat dus zomaar leiden tot het horrorscenario van afgelopen week op de snelweg.
Onveilig de weg op met paarden
Elk jaar gebeuren er ongelukken tijdens het transport van paarden door particulieren. Meestal zijn dit paardentrailers die al rijdend omvallen. Rijden met een paardentrailer vereist sowieso de nodige ervaring van de chauffeur. Hier zou een aanvullend rijbewijs op zijn plek zijn. Daarnaast hoef je een paardentrailer niet jaarlijks te laten keuren als die niet meer weegt dan 3500 kilo. Een veilige paardentrailer zou een no-brainer moeten zijn, zowel voor het paard als voor de overige weggebruikers. Dit blijkt echter geen regel.
Speciaal rijbewijs niet nodig
Een gemiddeld paard weegt al snel zo’n 600 tot 700 kilo. Rijden met zo’n zwaar dier in een trailer is veel lastiger dan een aanhangwagen met hetzelfde gewicht zonder levende wezens. Laat staan rijden met twee van deze dieren. Paarden zijn zwaar, ze bewegen, ze kunnen hun evenwicht verliezen of ze corrigeren het met hun hele gewicht. Dit merk je zeker als bestuurder van de auto en kan het gevoel geven dat de trailer ’tegenwerkt’.
De trailer kan daarbij gevaarlijk gaan slingeren of zelfs omvallen. En toch is rijbewijs B voldoende voor een paardentrailer die niet meer weegt dan 750 kilo en als het totale gewicht van trailer en paard(en) samen niet meer is dan 3500 kg. Een gemiddelde trailer met twee paarden zit daar zeker onder. Iedereen met een rijbewijs B kan dus gewoon, zonder enige ervaring dan wel kennis, de weg opgaan met een volle paardentrailer, zonder wettelijke gevolgen.
Verplichte keuring: waar geen wil is, is een wet nodig
Een jaarlijkse controle en onderhoud van een paardentrailer onder de 3500 kilo is wettelijk niet verplicht in Nederland. Hieronder valt dus een standaard paardentrailer voor twee paarden. De woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is zeer optimistisch, als hij zegt dat het eigenlijk nooit voorkomt dat een paard door de vloer zakt van een trailer. Hij denkt dat onderhoud aan trailers wel vaak wordt uitgevoerd, ondanks dat het niet verplicht is:
“Een paard is voor veel mensen als een soort familielid. Je moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt. Je kan er vanuit gaan dat eigenaren hun paard goed onderhouden, en dit natuurlijk niet de bedoeling is.”
Maar het gebeurt dus wel, met afschuwelijke gevolgen voor het dier en een potentieel levensgevaarlijke situatie voor medeweggebruikers. De verplichte APK-keuring bij auto’s is er niet voor niets. Om die reden kan je er ook niet vanuit gaan dat iedereen zelf jaarlijks de paardentrailer laat controleren. Waar geen wil is, is een wet nodig. Ongelukken als deze kunnen zijn daarmee te voorkomen en dat is cruciaal voor de verkeersveiligheid. Zeker voor het arme paard.
Bronnen:
- Infopolitie.nl
- Omroep Brabant
- Lees ook op AnimalsToday:
.
©AnimalsToday.nl Mariska van Geelen
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
Blog Karen Soeters
Strijd mee tegen dierenleed!
Door (maandelijkse) donateur te worden, bied je een constante stroom van hulp die essentieel is voor redding en verzorging van oorlogsdieren in Oekraïne. Elke bijdrage, groot of klein, eenmalig of periodiek, maakt een verschil. Help je ook mee?