Een schip met bijna 8.000 dieren dat vertrok uit Spanje heeft begin deze maand dagenlang doelloos gedobberd op zee vanwege motorproblemen. Helaas is dit geen incidenteel voorval waarbij door gebrekkige vrachtschepen vele weerloze levende dieren soms wekenlang onder slechte omstandigheden op zee moeten verblijven. Veel transportschepen voor vee zijn onbetrouwbare barrels.

Transportschepen voor vee vaak onbetrouwbare barrels
De Spiridon II dobberde met 8.000 dieren doelloos op zee vanwege motorproblemen | Foto: Christian Ferrer/Wikimedia Commons/cc-by-sa-4.0

Spanje behoort tot de grote exporteurs van levende dieren in Europa. Doorgaans worden de dieren over zee vervoerd met als eindbestemming het slachthuis. Volgens de dierenwelzijnsorganisaties Animal Welfare Foundation (AWF), Compassion in World Farming (CIWF) en Animals International (AI) vertrok het veetransportschip Spiridon II op 23 februari uit Tarragona om naar de haven van Aqaba in Jordanië te varen. Met aan boord ongeveer 300 jonge stieren uit Frankrijk en Spanje en 7.600 Spaanse schapen. Spiridon II is gebouwd in 1973 en vaart onder de vlag van Togo. Het was bekend dat het schip veel mankementen vertoonde. Desalniettemin mocht het toch dieren vervoeren. Het is een veelvoorkomend probleem dat de oude afgedankte vrachtschepen ingezet worden voor overzeese diertransporten.
.

894 koeien op zwalpend schip worden afgemaakt

Onbetrouwbare barrels

Op 27 februari kreeg het schip motorproblemen en zwalpte het drie dagen in de buurt van de Griekse havens. De dieren konden niet van het schip af omdat de ze bij het uitvaren van de haven in Spanje als ‘exportdieren’ zijn verklaard en konden als zodanig niet opnieuw ingevoerd worden in de EU. Op 4 maart werd Spiridon II naar de Griekse kustplaats Eleusis geleidt, in de buurt van Athene. De 8.000 dieren werden rechtstreeks van Spiridon II overgeladen op het vrachtschip Adel I. Dit gebeurde allemaal via een laadklep op het water. De verlading moest wel op zee worden uitgevoerd omdat de haven van Eleusis geen dieren naar Jordanië mag exporteren. Of het laatstgenoemde schip betrouwbaarder is, dat valt te betwisten. Adel I is gebouwd in 1981 en vaart onder de vlag van Jamaica. Maria Boada-Saña, dierenarts en projectmanager bij AWF:

“De zogenaamde veeschepen die momenteel in de EU actief zijn, dienden als autoveerboten en zijn omgebouwd tot veetransportschepen. Het zijn oude barrels, slecht ontworpen en onderhouden en opererend onder verdachte vlaggen.”

Maandenlange helse zeetocht voor nog eens 1.700 runderen

Stressvolle reizen

Het is gebruikelijk dat er geen dierenartsen aan boord zijn gedurende de lange zeereizen, ongeacht het aantal dieren, aldus de dierenwelzijnsorganisaties. Tevens voegen ze eraan toe dat het onduidelijk was of de dieren gezond genoeg waren om verder getransporteerd te kunnen worden naar Jordanië. Tien dagen op een schip zitten onder omstandigheden die niet bevorderlijk zijn voor het dierenwelzijn, is een grote aanslag op de diergezondheid. Gabriel Paun van AI, die al jaren de behandelingen van dieren documenteert die vanuit de EU worden geëxporteerd:

“De dieren die de stressvolle reis tot nu toe hebben overleefd, kwamen op 9 maart aan in Jordanië, om te worden geslacht in de meest schokkende en wrede omstandigheden die illegaal zijn in de EU.”

Zweven tussen leven en dood

Het veetransportschop Spiridon II is slechts een van de vele oude schepen met tekortkomingen en onverwachte problemen die zich voordoen tijdens de reizen met levende dieren aan boord. Dit recente voorval is een toevoeging aan een lange lijst van problematische exportgebeurtenissen met de dieren als grootste slachtoffers, aldus de organisaties. Noodsituaties op zee kunnen niet accuraat en vlug worden opgelost, met als gevolg dat de transporten dagen of zelfs wekenlang kunnen duren. De hachelijke situatie die zich voordeden op de Karim Allah en Elbeik, staan op het netvlies gebrand. Transporten waarbij vele dieren tussen leven en dood zweven onder zeer slechte omstandigheden en maandenlang op zee doorbrachten.
.

Weinig veranderd na rampen op transportschepen met levende runderen

Stop export levende dieren

‘Stuur vlees in plaats van levende dieren’ is een veel gehoorde oplossing. Een aanbevelingen van de Europese enquêtecommissie is om vlees, karkassen en genetisch materiaal te gaan vervoeren in plaats van levende dieren, om zo te voorkomen dat er lijden plaatsvindt bij levende dieren. Volgens de dierenwelzijnsorganisaties moet er een systematische aanpak komen in plaats van de geïmproviseerde oplossingen die nu worden toegepast.

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Jessica Slotman