Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019. De supermarkt dankte zijn nominatie aan de verpakking van de AH kip, waarop ‘meer ruimte’ staat, terwijl Albert Heijn met 16 kippen op een daglichtloze vierkante meter de kippen juist de minste ruimte geeft.
Anne Hilhorst van Wakker Dier vat de verkiezing van Albert Heijn als de grootste leugenaar van 2019 samen:
“Dit is een duidelijk signaal aan Albert Heijn dat zijn klanten geen mooie PR-praatjes slikken.”
Wakker Dier organiseert de Liegebeestverkiezing nu elf jaar. Dit jaar brachten 19.000 mensen hun stem uit, waarvan er 7.000 voor Albert Heijn waren. De prijs is bedoeld voor bedrijven die consumenten om de tuin leiden met leugenachtige claims over dierenwelzijn. Daardoor krijgen echt diervriendelijke producten geen kans. Hilhorst:
“Het wordt tijd dat bedrijven die zich schuldig maken aan mooie praatjes eindelijk écht stappen gaan zetten voor dierenwelzijn. En niet het leed achter hun producten verbloemen met gelikte PR-taal.”
Liegebeest 2019 om leugen over leefruimte voor AH kip
Toen alle supermarkten in 2016 stopten met plofkip, hebben zij allemaal hun eigen ‘kip-concepten’ opgesteld. Albert Heijn zette vergeleken met haar concurrenten de kleinste stappen. De AH kip krijgt een A4-tje ruimte per kip, zonder daglicht. Zelfs Aldi geeft de kippen meer ruimte. De kippen hebben te lijden onder deze hoge dichtheid. De natte uitwerpselen kunnen dan namelijk niet drogen. Waardoor de natte ammoniakrijke uitwerpselen bijten in de poten van de kippen en zo voetzweren kunnen veroorzaken.
McDonald’s uit verkiezing gehaald
McDonald’s is vorige week uit de verkiezing gehaald, nadat hij een foutieve claim op de website aanpaste. Op de webpagina waar McDonald’s openheid wil geven over de herkomst van zijn eten, deed de keten alsof hij is gestopt met plofkip en alleen ‘100 procent enriched kippenvlees’ gebruikt. In 2014 won Wakker Dier al een zaak bij de Reclame Code Commissie, toen McDonald’s op dezelfde pagina loog dat ze geen plofkip verkoopt.
De andere drie genomineerden in de Liegebeestverkiezing waren ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse vleesrunderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes van Jumbo’s geitenkaas. Jumbo heeft inmiddels aangegeven zijn uitspraak te betreuren en zal deze rectificeren.
–
Voorgaande jaren
Vorig jaar won Rabobank vanwege een reclame waarin ze doet alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in plofkippen, megastallen en fastfoodketens. In 2017 kreeg Albert Heijn de prijs ook al, omdat hij in een artikel over serranoham een foto liet zien van varkens in de wei. Terwijl de dieren in werkelijk in dichte, krappen stallen leven zonder stro.
–
Bron:
- Persbericht Wakker Dier
Strijd mee tegen dierenleed!
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
Terecht dat Albert Heijn opnieuw deze verkiezing “gewonnen” heeft.
Ik zet gewonnen tussen aanhalingstekens omdat hun actie alleen maar verliezers kent.
Het is schandalig zoals veel grote bedrijven gelikte marketingtrucs gebruiken en psychologische spelletjes spelen om de klanten vooral iets wijs te maken en hun eigen imago te verbeteren terwijl er vaak weinig tot geen oprechte bedoelingen achter zitten.
Omdat de vooruitgang in die afschuwelijke intensieve vee-industrie zo ongelooflijk tergend langzaam gaat en er vaak vele jaren verspild worden om een klein stapje in de goede richting te maken is de enige en meest efficiënte manier om al dat dierenleed te stoppen gewoon geen vlees meer te eten.
En liefst ook geen andere dierlijke producten meer te gebruiken.
Alleen dat zal écht helpen.
Ik heb weinig op met Wakker Dier, maar hierin geef ik ze wel gelijk. Als je belooft om meer aan dierenwelzijn te gaan doen en dan i.p.v. 20 kippen naar 16 kippen gaat, dat is echt maar een heel kleine verbetering…
En daar komt nog bij dat de AH-kip niet eens daglicht krijgt, terwijl iedereen immers weet dat dat goed is voor elk levend wezen!