Meer dan 55 toonaangevende dierenbelangenorganisaties hebben vandaag hun gezamenlijke globale campagne herstart om Starbucks ervan te overtuigen de eieren die zij gebruiken voortaan in al hun vestigingen kooi-vrij in te kopen. De internationale campagne wordt gevoerd door lid-organisaties van de Open Wing Alliance, een coalitie van dierenorganisaties met als doel een einde aan de gruwelijke praktijk van het huisvesten van legkippen in kooien wereldwijd met vertegenwoordigers in West- en Oost Europa, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Latijns-Amerika, Afrika, Australië en Azië.

kooi-eieren
Campagne tegen kooi-eieren bij Starbucks hervat | Foto: Pixabay

Negen maanden geleden riepen de lid-organisaties van de Open Wing Alliance een moratorium uit toen het management van Starbucks binnen een week na de start van de internationale campagne in overleg wilde over haar beleid op in hun koffieketen gebruikte eieren, die nu nog grotendeels van kippen komen die in smerige kleine kooitjes moeten leven. Starbucks, de grootste koffie-retailer en op twee na grootste restaurantketen ter wereld, heeft momenteel slechts een beleid voor kooi-vrije eieren voor haar zaken in Noord-Amerika en een onvolledig beleid in de Europese Unie, en bovendien nog geen deadlines vastgesteld voor haar vestigingen wereldwijd.

Meer dan 200.000 consumenten ondertekenden een gezamenlijke petitie op Change.org om zich uit te spreken tegen wrede en kleine kooien. Starbucks voelde meteen de druk en beloofde een uitgebreid en wereldwijd kooi-vrij beleid te ontwikkelen en te publiceren. Maar na uitvoerig overleg tussen Starbucks en Open Wing Alliance kwam een ontoereikend beleid dat miljoenen kippen uitsluit van de verbeteringen die Starbucks eerder beloofde. Het geformuleerde beleid van Starbucks om extreme dierenmishandeling te beëindigen, blijkt alleen van toepassing op bepaalde delen van de wereld, ook al lijden er wereldwijd kippen voor Starbucks.

“We hebben Starbucks meer dan voldoende tijd gegeven om gecoördineerd met hun internationale kantoren een zinvol kooi-vrij beleid aan te gaan. Zelfs na maandenlange dialoog loopt Starbucks nog steeds achter op alle andere grote voedingsmiddelenbedrijven die een wereldwijd kooi-vrij beleid zijn aangegaan.” zo zegt Geoffrey Deckers, voorzitter van Een DIER Een VRIEND – de Nederlandse vertegenwoordiger van de mondiale Open Wing Alliance.

“Als één van de grootste restaurantketens ter wereld, heeft Starbucks de maatschappelijke verantwoordelijkheid om zich toch minimaal te committeren aan dezelfde wereldwijde dierenwelzijnsnormen die al honderden andere voedingsbedrijven hebben aangenomen, waaronder Nestlé, Danone, Sodexo, Unilever en andere multinationals.”

Afgelopen december startte de Open Wing Alliance een kooi-vrij campagne richting Marriott International Hotels – die binnen 24 uur met een beleid kwam om spoedig van alle kooi-eieren af te zien.

De campagne is op social media te volgen met de hashtag #StarbucksCruelty. Advertenties op Facebook zullen mensen naar www.StarbucksCruelty.com leiden, een website die is gemaakt om het publiek te informeren over de gruwelijke kippenkooien in de eierindustrie waar Starbucks zich nog deels door laat bevoorraden. Een groot deel van de eieren die Starbucks wereldwijd verbruikt is afkomstig van bio-industrie boerderijen die kippen in kleine, smerige kooien opsluiten. Deze kooien zijn zo klein en vol met vogels dat de kippen geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Regelmatig komen lichaamsdelen zoals vleugels en pootjes vast te zitten tussen tralies en draadgazen bodems van de kooi, wat resulteert in breuken, misvormingen en ernstig verlies van veren. Kippen die uitgeput zijn of niet in staat om te bewegen, raken vertrappeld door hun kooi-genoten.

De wereldwijde kooi-vrij campagne tegen Starbucks is de eerste in de geschiedenis die de krachten bundelt van de dierenbeschermingsorganisaties tegen één enkel restaurant. De Open Wing Alliance, opgericht door de Amerikaanse Humane League in 2016, heeft al invloed gehad op internationale markten en bio-industrie boerderijen over heel de wereld. Miljoenen kippen hebben nu al een beter leven, en een kooi-vrij leven voor alle dieren is het streven.

Persbericht EDEV