De grootste bron van inkomsten zit voor de eilanden in het toerisme. Bonaire vormt daarop geen uitzondering. Het is dan ook logisch dat men zich inzet om groei te bewerkstelligen. Dit heet marketing. Via tal van communicatiemiddelen promotiewerk verrichten en zo trachten de mening van mensen te beïnvloeden.

Bonaire
Klein Bonaire Strand | Foto: dronepicr/Wikimedia

Het Openbaar Lichaam Bonaire maakt geld vrij om de branding (merknaam) van Bonaire te versterken. Dat viel te lezen in het persbericht dat o.a. verscheen in deze krant.  Kijkend naar het plan van het bestuurscollege dan lezen we dat dit een periode van 2016 tot en met 2019 behelst. Men wil bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen overtuigen Bonaire op te nemen in hun vliegschema’s. Ook kijkt men of er fiscale voordelen kunnen worden ontwikkeld om nieuwe hotels aan te trekken en zo het aantal bedden aanzienlijk te vergroten.

Alles gericht op groei, waar niets mis mee is. Gelukkig lezen we ook dat het bestuurscollege wel wil dat dit op een verantwoorde wijze plaats heeft en de flora en fauna geen geweld aan gedaan wordt. En dat laatste is van groot belang, zo niet het grootste belang.

Toeristen komen graag naar een locatie die qua natuur het nodige te bieden heeft. Daarnaast het dagelijkse leven, de folklore en uiteraard de verschillende dieren die er leven en thuis horen, zowel boven als onder water.

Bonaire
De natuur is een toeristische trekpleister, maar wordt bedreigd door ‘vooruitgang’ | Foto: Pixabay

Nu hebben we veel voorbeelden gezien van dergelijke plannen, met name bij grote mondiale sportevenementen waar het land zich realiseerde dat de hele wereld kon meekijken. Denk aan een EK of WK voetbal, dat op een continent gehouden wordt en zo een wereldwijde promotie kent. De recentelijke Olympische Spelen in Brazilië, waar de wereld getuige van was.

Overheden nemen in hun plan op dat de wereld schone steden moet zien, prachtige complexen, stranden, bossen cultuur. Waar wil ik heen met deze column? Nou naar het feit dat diezelfde overheden daarvoor niet schuwen om tienduizenden dieren te vermoorden. De wereld zal eens zien dat er een straathond loopt of kat. Dus gaan overheden over tot moord. Voorbeelden zijn  elk EK of WK of Olympische Spelen. De wereld moet het sprookje geloven dat getoond wordt. Marketing is eigenlijk een duur woord voor illusie. Geloof je de illusie dan ben je klant. Geloof je het niet, ben je de doelgroep niet. Onze doelgroep zijn dieren. Vaak de zwaksten in een samenleving die niet beschikken over loketten waar ze hulp kunnen vragen. Voor die dieren vormen wij een stem die wij ze met liefde geven.

Bonaire
Bijzondere natuur boven en onder water | Foto: David Burley/Wikimedia

Het bestuurscollege van Bonaire moet ook nog rekening houden met een ander aspect.  Alle bezoekers zijn tegenwoordig  ‘journalist’. Iedereen heeft wel een camera of iphone met camera. Dit in combinatie met alle sociale media zorgen ervoor dat alles zich razendsnel verspreid. En daarin schuilt een groot gevaar dat een hele marketingcampagne om zeep kan helpen. Het bestuurscollege moet hier dus goed over nadenken omdat bijvoorbeeld een hondenvanger al jaren niet thuis hoort bij positieve marketing en beeldvorming. En die extra toeristen wel eens zaken kunnen delen die men niet graag gedeeld zou zien.

Mark Vos, directeur Stichting Dierenhulp

©AnimalsToday.nl