De afgelopen week zijn er meer dan veertig dode dolfijnen en drie walvissen aangespoeld op het Afrikaanse eiland Mauritius. Er zijn sterke vermoedens dat dit komt door een olielek in de buurt, veroorzaakt door een Japanse olietanker.
MV Wakashio
Op 25 juli raakte olietanker MV Wakashio een koraalrif in de Indische Oceaan. Ongeveer een week later begon er olie te lekken uit het schip. Er is inmiddels minstens duizend ton stookolie in zee terechtgekomen. Het olielek leidde tot een ecologische ramp in de regio. Naast de zee raakten ook beschermde mangrovebossen en gebieden met koraal vervuild.
🇲🇺 OIL SPILL PETITION: ask the Mauritian government to take steps to ensure oil disasters in Mauritius never happen again!
SIGN NOW for a better future for the Mauritian people and their marine wildlife! https://t.co/HN6fELCpji #Mauritius #MauritiusOilSpill #NeverAgain pic.twitter.com/3LJ9m0pTZn— Greenpeace Africa (@Greenpeaceafric) August 29, 2020
Aangespoelde dolfijnen
Na het olielek zijn er meer dan veertig dode dolfijnen en drie walvissen aangespoeld op stranden. Voor de lokale bevolking is het een enorme schok. “Wakker worden om dan zoveel dode dolfijnen aan onze kust te zien, is erger dan een nachtmerrie,” vertelde een bewoner aan de BBC. Een tragisch verhaal is dat van een moederdolfijn en haar baby, die ze dood bij zich droeg. Mensen op een boot zagen hoe ze gillend en in paniek rondzwom, voordat zij zelf ook stierf.
A baby dolphin rolled over on its side, floating on the surface. Its mother repeatedly nudged its head above the oily waves in a lagoon in Mauritius, where environmentalists are demanding an investigation into the dolphin deaths following an oil spill https://t.co/C5gV6NMXZX 1/4 pic.twitter.com/tC70M24KbI
— Reuters Science News (@ReutersScience) August 28, 2020
Volgens het ministerie van Visserij hadden de aangespoelde dolfijnen verschillende wonden en bloed rond hun kaken, maar was er geen spoor van olie.
Onderzoek
Het ministerie houdt vol dat de dieren niet door het olielek zijn gestorven, onder andere omdat twee van de dode dieren haaienbeten leken te hebben. De overleden dolfijnen zijn overgebracht naar een onderzoekscentrum voor een autopsie, waarvan de resultaten de komende dagen worden verwacht. De lokale bevolking roept op om de resultaten openbaar te maken, en om de controleren of de autopsie eerlijk is verlopen.
"@Greenpeace appeals to the authorities to carry out a swift, transparent and public autopsy on the bodies collected." https://t.co/rKULd8nuoI #Mauritius
— EcoWatch (@EcoWatch) August 29, 2020
Wrakstukken
De autoriteiten besloten de wrakstukken van het schip te laten zinken. Milieuactivist Sunil Dowarkasing vertelde dat deze actie een andere verklaring kan zijn voor de dode dolfijnen omdat de habitat van de dieren erg verstoord raakt door de wrakken. De milieuactivist ziet de situatie niet optimistisch in:
“Er zullen meer gevolgen zijn, dit is nog maar het begin.”
Ook milieuorganisatie Greenpeace is woedend over het besluit van de autoriteiten. “Het is voor het bedrijf en de overheid de goedkoopste en snelste oplossing,” zei woordvoerder Faiza Oulahsen, “maar mensen en het milieu trekken aan het kortste eind.” Ook de lokale bevolking is woedend, en veel mensen gingen de straat op om te protesteren tegen de keuzes van de autoriteiten.
People have taken to the streets in Mauritius in protest over handling of the recent oil spill.
Many of the protestors are demanding an investigation following news of at least 39 dead dolphins washing ashore- while others call for govt to resign.
(Video: Pascal Laroulette) pic.twitter.com/XmBwaHV9oj— Samira Sawlani (@samirasawlani) August 29, 2020
Giftige stoffen
De brandstof is volgens Greenpeace grotendeels uit het schip, maar veel andere schadelijke stoffen komen nu in zee terecht. Het enorme schip bevat asbest, smeerolie, pcb’s, loodhoudende verf en plastic. “Dat wordt allemaal drijvend puin,” vervolgde Oulahsen. En die stoffen komen in vissen terecht, en uiteindelijk ook in mensen.
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Sophie Jongma