Door de blokkade van het Ever Given schip in het Suezkanaal kunnen minimaal twintig schepen met levende dieren niet verder. Dit betekent een ernstig gezondheidsrisico voor de dieren aan boord van de wachtende schepen. Om de dieren te onderzoeken en van voedsel te voorzien zijn met spoed drie veterinaire teams gestuurd.
Sinds dinsdag 23 maart lag het schip Ever Given vast in het Suezkanaal, Egypte. Dit zorgde voor een blokkade van de belangrijkste scheepvaartroute tussen Azië en Europa. Ondanks dat het schip op maandag is uitgegraven en zijn weg heeft kunnen vervolgen, kan het nog dagen duren voordat meer dan driehonderd wachtende schepen verder kunnen met hun reis. Daartussen zitten schepen die levende dieren vervoeren. De schepen hebben vaak maar voor enkele dagen extra voedsel en water aan boord.
Eerder: runderen maandenlang vast op zee
Eerder dit jaar werden al duizenden runderen geslacht vanwege vertragingen op zee. De Karim Allah en de Elbeik, respectievelijk met bijna 900 en bijna 1800 runderen aan boord, werden gedwongen om maanden op zee door te brengen. Het land van bestemming, Turkije, weigerde de dieren te accepteren door een probleem met de gezondheidspapieren. Dit ontketende een reeks van gebeurtenissen waarbij de schepen uiteindelijk gedwongen terugvoeren naar hun vertrekpunt, Spanje. De dieren aan boord van beiden schepen verkeerden tegen die tijd in zo’n slechte staat dat de Spaanse autoriteiten opdracht gaven om ze in de haven van Cartagena te slachten.
https://twitter.com/anjahazekamp/status/1376498057639043076
NVWA: exportverbod geldt niet voor scheepvaart
Als dieren lang op transport zijn moeten ze op een bepaald moment worden ‘uitgeladen’ om te kunnen rusten. Het blijkt echter dat rustplekken in landen buiten de EU niet op orde zijn of zelfs niet bestaan. Officieel geldt daarom sinds 26 mei 2020 in Nederland een exportverbod op levend vee naar landen buiten de EU. Echter, als het transport via zee loopt geeft de NVWA wel goedkeuring, want ‘onderweg op zee zijn er geen halteplaatsen waar de dieren kunnen rusten’.
Europarlementariër Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren doet namens de Europese fractie onderzoek naar dierenwelzijn bij transporten. Tegen RTL Nieuws vertelt ze over de goedkeuring voor transport op zee:
“Dat is natuurlijk hartstikke krom. Export over de weg mag niet, maar op zee geldt kennelijk een uitzondering.”
In een interview met EenVandaag vertelt Tweede Kamerlid Frank Wassenberg van de PvdD over het welzijn van dieren op een schip:
“Op het moment dat die dieren aan boord van zo’n schip zijn dan kunnen ze daar soms weken zitten. Er zijn verder geen regels als het gaat om dierenwelzijn. Het wordt niet of nauwelijks gecontroleerd. Zolang die schepen binnen de Europese wateren varen nog wel, maar zodra ze buiten Europese wateren zijn speelt dierenwelzijn geen enkele rol.”
De PvdD probeert in Europees verband al langer om het vervoer van dieren per schip te verbieden. Wassenberg heeft op 25 maart vragen gesteld aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het transport van duizenden Nederlandse koeien naar landen in het Midden-Oosten. De vragen gingen onder andere over het verbieden van langeafstandtransporten naar landen buiten de EU.
Nu: dieren op schepen in Suezkanaal
De Ever Given lag sinds 23 maart overdwars vast in het kanaal. Autoriteiten geven aan dat, nadat Ever Given naar een andere plek in het kanaal is verplaatst, het nog 3,5 dagen zal duren voordat de opstopping is verholpen.
Gerit Weidinger, EU-coördinator voor Animals International, vertelt aan The Guardian dat het voortduren van de bestaande crisis in het Suezkanaal een probleem zou kunnen worden:
“Mijn grootste angst is dat dieren geen voedsel en water meer hebben en vast komen te zitten op de schepen omdat ze om papierwerk redenen niet ergens anders kunnen worden gelost. Vast komen te zitten aan boord betekent dat een risico op van honger, uitdroging, verwondingen, afvalophoping zodat ze niet kunnen gaan liggen, en de bemanning kan ook geen dode dierenlichamen in het Suezkanaal kwijt. Het is eigenlijk een tikkende biologische tijdbom voor dieren en de bemanning en iedereen die erbij betrokken is.”
Het ministerie van Landbouw van Egypte zei zondag 28 maart in een verklaring dat drie veterinaire teams samen met de Suez Canal Authority naar de schepen zijn gestuurd om dieren te onderzoeken en de benodigde veevoeders te leveren.
Bronnen:
© Animalstoday.nl Aurora van de Loo